-20 % Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz
Komentarz po reformie planowania i zagospodarowania przestrzennego. Omówienie nowych przepisów i instytucji, dotyczących m.in.: wprowadzenia planu ogólnego, rejestru urbanistycznego, przesłanek wydawania decyzji o warunkach zabudowy
-20 % PAKIET: Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Kom...
-20 % Plan ogólny miasta, gminy. Poradnik
Poradnik zawierający wskazówki dotyczące sporządzania i zawartości nowego aktu planowania przestrzennego, którego sporządzenie do końca 2025 r. nakazuje nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
-20 % Reforma planowania i zagospodarowania przestrzennego -...
Książka omawia najnowszą tzw. dużą reformę planowania przestrzennego. Zakres wprowadzonych zmian jest bardzo szeroki, dotyczy wszystkich rodzajów i etapów procedur planistycznych oraz dotyka każdego podmiotu, który bierze z nich udział.
-80 % Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz
W opracowaniu przedstawiono ewolucję ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz komentarz do poszczególnych jej artykułów. Omówiono istotne nowelizacje wynikające z poszerzenia jej zakresu normatywnego o regulacje dotyczące: rewitalizacji, ochrony krajobrazowej, wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
-20 % PAKIET: Inwestycje budowlane w praktyce + Odpowiedzialn...
-20 % Inwestycje budowlane w praktyce
Problematyka procesu inwestycyjno-budowlanego ma istotne znaczenie dla rozwoju rynku nieruchomości i liczby realizowanych robót budowlanych. Dotyczy nie tylko inwestorów instytucjonalnych, lecz także indywidualnych. Zakres regulacji prawnych obejmujących inwestycje budowlane jest znaczny i podlegają one nieustającym zmianom, dlatego poruszanie się w tej tematyce nie jest łatwe.
-20 % Ochrona ładu przestrzennego z perspektywy prawno-urbani...
W książce przedstawiono na czym polega ochrona i kształtowanie ładu przestrzennego zarówno na podstawie przepisów prawnych, jak i z perspektywy urbanistyki i architektury.
-20 % Leksykon prawa budowlanego, planowania przestrzennego,...
Uporządkowane alfabetycznie hasła związane z prawem budowlanym, planowaniem przestrzennym oraz gospodarką nieruchomościami, opatrzone wyjaśnieniami autorów, orzecznictwem i ciekawymi problemami praktycznymi.
-20 % Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. K...
-20 % Aspekty prawne planowania i zagospodarowania przestrzen...
Książki i ebooki Plan zagospodarowania przestrzennego
Pod tym zbiorczym pojęciem kryją się dwa akty planowania przestrzennego:
- miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy,
- plan zagospodarowania przestrzennego województwa.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – spośród wszystkich aktów planistycznych ma charakter aktu powszechnie obowiązującego, jest bowiem aktem prawa miejscowego. Moc obowiązująca miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rozciąga się na obszar wskazany w konkretnym planie miejscowym, a maksymalnie na obszarze działania organu, który go uchwalił. Maksymalny zasięg obowiązywania planu miejscowego wyznaczają zawsze granice wskazane w planie miejscowym.
Plan miejscowy nie jest jednak typowym aktem normatywnym. Jest akt...
Pod tym zbiorczym pojęciem kryją się dwa akty planowania przestrzennego:
- miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy,
- plan zagospodarowania przestrzennego województwa.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – spośród wszystkich aktów planistycznych ma charakter aktu powszechnie obowiązującego, jest bowiem aktem prawa miejscowego. Moc obowiązująca miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rozciąga się na obszar wskazany w konkretnym planie miejscowym, a maksymalnie na obszarze działania organu, który go uchwalił. Maksymalny zasięg obowiązywania planu miejscowego wyznaczają zawsze granice wskazane w planie miejscowym.
Plan miejscowy nie jest jednak typowym aktem normatywnym. Jest aktem normatywnym szczególnego rodzaju, nie zawiera bowiem norm powszechnie obowiązujących w klasycznej postaci. Plan miejscowy składa się z norm o różnym charakterze prawnym. Norma kształtująca ład przestrzenny jest normą konkretną, która wyznacza określone zadanie do zrealizowania w określonym czasie, nie wskazując przy tym, jak to zadanie ma być zrealizowane. Jest zarazem normą generalną, ze względu na adresata – skierowana jest bowiem do bliżej nieokreślonej liczby adresatów, którzy nie zostali indywidualnie oznaczeni (P. Kwaśniak, Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa 2008, s. 124). Różny charakter norm zawartych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wydaje się przemawiać za uznaniem jego mieszanego charakteru (generalno-konkretnego). W doktrynie przyjmuje się, że miejscowy plan jest aktem szczególnego rodzaju, który usytuowany jest pomiędzy klasycznym aktem normatywnym a aktem indywidualnym – decyzją administracyjną [Z. Niewiadomski, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Warszawa 2002, s. 102; tenże Charakter prawny miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (w:) Aktualne problemy administracji i prawa administracyjnego, red. J. Posłuszny, Przemyśl–Rzeszów 2003, s. 88]. Pomimo zróżnicowanego charakteru prawnego ustaleń planu miejscowego należy przyjąć, że wszystkie postanowienia planu mają postać przepisów powszechnie obowiązujących, stanowiących podstawę prawną do wydania decyzji administracyjnych dotyczących przestrzeni, np. decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o rozbiórce obiektu budowlanego.
Należy ponadto wskazać, że tylko w planie miejscowym możliwe jest dokonanie zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne (odrolnienie gruntów rolnych i leśnych).
Plan miejscowy jest aktem realizującym politykę przestrzenną gminy, wyrażoną w studium uwarunkowań i kierunków przestrzennego zagospodarowania gminy. Dokonuje jej uszczegółowienia przez określenie przeznaczenia terenów oraz sposób ich zabudowy i zagospodarowania.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jako jedyny w całym systemie planowania przestrzennego w Polsce, jest co do zasady fakultatywnie sporządzany. Fakultatywność sporządzenia miejscowego planu wynika z przyznanej gminie samodzielności planistycznej. To organ uchwałodawczy rozstrzyga, czy przystąpić do sporządzenia i po przeprowadzeniu wymaganej ustawą procedury uchwalić plan miejscowy. Przygotowanie projektu planu miejscowego jest obowiązkiem organu wykonawczego. Fakultatywność przystąpienia do sporządzenia tego planu może zostać wyłączona, a ma to miejsce, gdy taki obowiązek został przewidziany wu stawach lub gdy został on nałożony przez radę gminy w studium.
Plan miejscowy zawiera dwa rodzaje ustaleń: obowiązkowe i fakultatywne.
Ustalenia obowiązkowe co do zasady powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w ustaleniach planu. W orzecznictwie sądowym przyjmuje się jednak, że obligatoryjność ustaleń wcale nie oznacza, że zawsze muszą one znaleźć się w planie miejscowym – dopuszczalne jest ich pominięcie wówczas, gdy na obszarze, dla którego sporządzamy plan miejscowy, nie występują te uwarunkowania, których one miałyby dotyczyć, np. zasady ochrony zabytków, jeśli w obszarze planu zabytki nie występują.
Obligatoryjnymi ustaleniami planu miejscowego są:przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania; zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego; zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego; zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych;
Sprawdź także:
Szukaj produktów wg: Zawody, Rodzaje, Serie, Wydawnictwa, Autorzy, Segmenty
Artykuły prawne: Art. 92 kp, Art. 188 kp, Art. 52 kp, Art. 155 kk, Art. 36 kp, Art. 30 kp, Art. 233 kk, Art. 207 kk
Kodeksy: Kodeks Karny (KK), Kodeks Cywilny (KC), Kodeks Postępowania Administracyjnego (KPA), Kodeks Postępowania Karnego (KPK), Kodeks Pracy (KP), Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, Kodeks Spółek Handlowych
Inne: PIT Ordynacja podatkowa, VAT CIT, Ochrona danych osobowych, Spadki Wzory umów i pism, Zmiany w prawie karnym, Zmiany w prawie administracyjnym, Zmiany w prawie cywilnym