Wykaz skrótów | str. 13
Wstęp | str. 21
Rozdział 1
Podstawy prawne i mechanizmy europeizacji prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej | str. 33
1. Prawo unijne a prawo państw członkowskich | str. 33
1.1. Zasady prawa Unii Europejskiej będące podstawą europeizacji prawa państw członkowskich | str. 33
1.1.1. Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej
...
Wykaz skrótów | str. 13
Wstęp | str. 21
Rozdział 1
Podstawy prawne i mechanizmy europeizacji prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej | str. 33
1. Prawo unijne a prawo państw członkowskich | str. 33
1.1. Zasady prawa Unii Europejskiej będące podstawą europeizacji prawa państw członkowskich | str. 33
1.1.1. Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej | str. 34
1.1.2. Zasada bezpośredniej skuteczności prawa Unii Europejskiej | str. 39
1.1.3. Zasada wykładni prawa państw członkowskich zgodnie z prawem Unii Europejskiej | str. 42
1.2. Pojęcie europeizacji prawa | str. 43
1.3. Cechy charakterystyczne prawa Unii Europejskiej a pojęcie europeizacji prawa | str. 48
1.4. Konsekwencje europeizacji prawa krajowego | str. 55
1.4.1. Metody integracji systemów prawnych państw członkowskich Unii Europejskiej | str. 59
1.5. Prawo Unii Europejskiej a polski porządek prawny | str. 76
1.6. Konstytucyjne granice integracji europejskiej w Polsce | str. 84
1.7. Zasada pierwszeństwa prawa unijnego a orzecznictwo Trybunałów Konstytucyjnych wybranych państw członkowskich | str. 89
2. Europeizacja polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 93
2.1. Administracyjne czy publiczne prawo gospodarcze? | str. 93
2.1.1. Prawo publiczne a prawo prywatne | str. 95
2.1.2. Szczególne cechy organizacji administracji gospodarczej | str. 103
2.1.3. Szczególne cechy prawa regulującego ingerencję państwa w gospodarkę | str. 104
2.1.4. Granice odrębności prawa interwencji publicznej w sprawy gospodarcze | str. 106
3. Europeizacja administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej | str. 110
3.1. Specyfika europeizacji polskiego prawa administracyjnego | str. 110
3.2. Europeizacja materialnego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich | str. 114
3.2.1. Kompetencje Unii Europejskiej w sprawach gospodarczych | str. 114
3.2.2. Charakter przekształceń administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich | str. 116
4. Europeizacja procesowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich | str. 118
4.1. Autonomia proceduralna państw członkowskich | str. 118
4.1.1. Wymóg ekwiwalentności (równoważności) | str. 119
4.1.2. Wymóg efektywności | str. 120
4.1.3. Autonomia proceduralna a wzruszalność rozstrzygnięć administracyjnych i sądowych oraz związanie tymi rozstrzygnięciami | str. 124
4.1.4. Definicja autonomii proceduralnej | str. 129
4.1.5. Wymogi efektywności i równoważności a polska procedura administracyjna i sądowoadministracyjna | str. 133
5. Europeizacja ustrojowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich | str. 136
5.1. Zasada autonomii instytucjonalnej | str. 136
5.2. Przyczyny przekształceń ustroju administracji krajowej | str. 137
5.3. Przekształcenia ustroju administracji publicznej wynikające z udziału Polski w negocjacjach i podejmowaniu decyzji na forum Unii Europejskiej | str. 143
5.4. Przekształcenia ustroju polskiej administracji w wyniku stosowania prawa Unii Europejskiej | str. 146
6. Prawne podstawy europeizacji administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich w zakresie stałej usługowej działalności gospodarczej i czasowego świadczenia usług | str. 149
6.1. Pojęcie usługi w prawie Unii Europejskiej | str. 149
6.2. Gospodarczy charakter działalności usługowej | str. 150
6.3. Czasowe lub stałe prowadzenie działalności usługowej | str. 157
6.4. Rodzaje działalności usługowej | str. 160
6.5. Usługowa działalność gospodarcza w prawie polskim | str. 164
6.6. Unijne prawo pierwotne i wtórne regulujące tymczasowe i stałe podejmowanie i wykonywanie działalności usługowej | str. 168
6.6.1. Zakresy przedmiotowy i podmiotowy swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 174
7. Zakończenie | str. 180
Rozdział 2
Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie materialne administracyjne prawo gospodarcze | str. 185
1. Zasada niedyskryminacji w prawie pierwotnym Unii Europejskiej | str. 185
1.1. Swoboda przedsiębiorczości | str. 186
1.2. Swoboda świadczenia usług | str. 190
2. Zasada niewprowadzania przeszkód (ograniczeń) w realizacji swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług w prawie pierwotnym Unii Europejskiej | str. 192
2.1. Swoboda przedsiębiorczości | str. 192
2.1.1. Specyfika swobody przedsiębiorczości w stosunku do osób prawnych | str. 195
2.2. Swoboda świadczenia usług | str. 203
3. Zasada niedyskryminacji i zakaz wprowadzania ograniczeń w unijnym prawie pierwotnym a polskie administracyjne prawo gospodarcze | str. 205
4. Przyczyny małej efektywności postanowień prawa pierwotnego dotyczących swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 209
5. Zasady prawa wtórnego zapewniające swobodę świadczenia usług na rynku wewnętrznym | str. 214
5.1 Zasada państwa pochodzenia w dyrektywach sektorowych | str. 214
5.1.1. Jednolita licencja | str. 214
5.1.2. Zasada państwa pochodzenia w dyrektywie o handlu elektronicznym | str. 223
5.1.3. Dwa modele zasady państwa pochodzenia | str. 227
5.1.4. Zasada państwa pochodzenia w projekcie dyrektywy usługowej | str. 228
5.2. Zasada swobodnego świadczenia usług ustanowiona w art. 16 dyrektywy usługowej | str. 237
5.3. Swoboda przedsiębiorczości w dyrektywie usługowej | str. 254
5.4. Zasada dostępu stron trzecich do infrastruktury (zasada otwartej sieci) w dyrektywach sektorowych | str. 258
6. Zasady niedyskryminacji i znoszenia ograniczeń w swobodach przedsiębiorczości i świadczenia usług w unijnym prawie wtórnym a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 261
6.1. Wdrożenie dyrektywy usługowej w Polsce | str. 261
6.1.1. Zmiany terminologiczne w polskim ustawodawstwie wynikające z wdrożenia dyrektywy usługowej | str. 266
6.1.2. Dyrektywa usługowa a podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce | str. 270
6.1.3. Wdrożenie dyrektywy usługowej a podejmowanie usługowej działalności gospodarczej i tymczasowego świadczenia usług | str. 275
6.1.4. Wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy usługowej a tymczasowe świadczenie usług | str. 281
6.1.5. Pośredni wpływ wdrożenia dyrektywy usługowej - likwidacja lub złagodzenie barier w podejmowaniu lub prowadzeniu działalności gospodarczej | str. 288
6.2. Zasada państwa pochodzenia w prawie wtórnym Unii Europejskiej a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 294
6.2.1. Świadczenie usług drogą elektroniczną | str. 294
6.2.2. Jednolita licencja na przykładzie usług bankowych i ubezpieczeniowych | str. 297
6.3. Wdrożenie do prawa polskiego zasady dostępu stron trzecich do infrastruktury na przykładzie telekomunikacji | str. 299
7. Zasada wzajemnego uznawania standardów | str. 300
7.1. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w unijnym prawie wtórnym | str. 306
7.2. Zasada wzajemnego uznawania standardów a zasada państwa pochodzenia | str. 313
7.3. Zasada wzajemnego uznawania standardów a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 317
7.3.1. Ułatwienia dotyczące uznawania wymogów spełnionych przez przedsiębiorcę w innych państwach członkowskich | str. 317
7.3.2. Uprawnienia do wykonywania zawodu | str. 322
7.3.3. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w prawie polskim | str. 324
7.3.4. Likwidacja barier w dostępie do uprawnień zawodowych | str. 328
8. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym | str. 331
8.1. Ograniczenia zastosowania prawa rynku wewnętrznego do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym wynikające z art. 106 ust. 2 TFUE | str. 336
8.2. Wyjątki od zastosowania dyrektywy usługowej do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym | str. 336
8.3. Usługi powszechne | str. 337
8.4. Możliwość uzasadniania ograniczeń swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług ze względu na realizację interesu publicznego | str. 340
8.5. Realizacja interesu publicznego a unijne prawo wtórne w zakresie działalności usługowej | str. 348
8.6. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym a polskie administracyjne prawo gospodarcze | str. 355
8.6.1. Przekształcenia regulacji dotyczącej świadczenia usług użyteczności publicznej wynikające ze swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 358
8.6.2. Interes publiczny w prawie polskim a prawo Unii Europejskiej | str. 365
9. Zakończenie | str. 374
Rozdział 3
Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie ustrojowe i proceduralne administracyjne prawo gospodarcze | str. 379
1. Zasady ustrojowe w dziedzinie prowadzenia działalności usługowej i świadczenia usług | str. 379
1.1. Zasada niezależności krajowych organów regulacyjnych | str. 380
1.2. Europejskie sieci administracyjne | str. 387
1.3. Zasada niezależności krajowych organów regulacyjnych a polskie ustrojowe prawo administracyjne gospodarcze | str. 389
1.4. Współpraca wertykalna a polskie ustrojowe prawo administracyjne gospodarcze | str. 393
1.5. Współpraca horyzontalna a ustrojowe administracyjne prawo gospodarcze | str. 395
2. Zasady proceduralne wynikające ze swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 397
2.1. Zasada współpracy administracyjnej | str. 397
2.1.1. Przyczyny wprowadzenia współpracy administracyjnej między krajowymi organami administracji w dziedzinie usług | str. 397
2.1.2. Podstawy prawne współpracy administracyjnej | str. 398
2.1.3. Rodzaje współpracy administracyjnej przewidziane w sektorze usług | str. 402
2.1.4. Instrumenty współpracy administracyjnej | str. 408
2.1.5. Współpraca administracyjna a ochrona praw jednostek | str. 411
2.2. Zasada współpracy administracyjnej w zakresie swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie proceduralne administracyjne prawo gospodarcze | str. 414
2.2.1. Polskie organy administracji zobowiązane do współpracy | str. 419
2.2.2. Uprawnienia proceduralne przedsiębiorców a współpraca administracyjna | str. 423
2.3. Pozostałe zasady proceduralne | str. 425
2.3.1. Uproszczenie procedur administracyjnych | str. 425
2.4. Europeizacja polskiego proceduralnego administracyjnego prawa gospodarczego w dziedzinie usług | str. 428
2.4.1. Pojedynczy punkt kontaktowy w prawie polskim | str. 428
2.4.2. Procedury udzielania zezwoleń na prowadzenie usługowej działalności gospodarczej | str. 439
2.4.3. Potwierdzenie przyjęcia wniosku i wydłużenie terminu | str. 441
2.4.4. Milcząca zgoda administracji | str. 442
3. Zakończenie | str. 461
Podsumowanie | str. 465
Wykaz aktów prawnych | str. 477
Orzecznictwo | str. 497
Bibliografia | str. 515
Rozwiń spis treści Zwiń spis treści