W publikacji szczegółowo omówiono całość zagadnień systemu prawa farmaceutycznego w Polsce i w Unii Europejskiej, uwzględniając znowelizowane przepisy prawa farmaceutycznego, ustawy refundacyjnej oraz unijnej regulacji badań klinicznych.
Instytucje rynku farmaceutycznego
Instytucje rynku farmaceutycznego
Michał Jabłoński, Krzysztof Kumala, Mateusz Mądry, Tomasz Niedziński, Jacek Piecha, Marcin Pieklak
W publikacji szczegółowo omówiono całość zagadnień systemu prawa farmaceutycznego w Polsce i w Unii Europejskiej, uwzględniając znowelizowane przepisy prawa farmaceutycznego, ustawy refundacyjnej oraz unijnej regulacji badań klinicznych.
Opis publikacji
W książce szczegółowo omówiono całość zagadnień systemu prawa farmaceutycznego w Polsce i w Unii Europejskiej, uwzględniając znowelizowane przepisy prawa farmaceutycznego, ustawy refundacyjnej oraz unijnej regulacji badań klinicznych.
W publikacji przedstawiono zagadnienia dotyczące m.in.:
- nadzoru nad bezpieczeństwem produktu leczniczego (pharmacovigilance),
- badań klinicznych (pierwsze rozporządzenie unijne w tym zakresie wejdzie w życie w 2016 r. i zastąpi odrębne regulacje krajowe),
- reklamy produktu leczniczego,
- inspekcji farmaceutycznej,
- przeciwdziałania wywozowi produktów leczniczych poza granice Polski,
- leków biopodobnych oraz leków stosowanych w procedurze off-label. Autorami książki są eksperci z zakresu prawa farmaceutycznego i refundacji leków w Polsce - przedstawiciele ośrodków naukowych, unijnej administracji oraz...
W książce szczegółowo omówiono całość zagadnień systemu prawa farmaceutycznego w Polsce i w Unii Europejskiej, uwzględniając znowelizowane przepisy prawa farmaceutycznego, ustawy refundacyjnej oraz unijnej regulacji badań klinicznych.
W publikacji przedstawiono zagadnienia dotyczące m.in.:
- nadzoru nad bezpieczeństwem produktu leczniczego (pharmacovigilance),
- badań klinicznych (pierwsze rozporządzenie unijne w tym zakresie wejdzie w życie w 2016 r. i zastąpi odrębne regulacje krajowe),
- reklamy produktu leczniczego,
- inspekcji farmaceutycznej,
- przeciwdziałania wywozowi produktów leczniczych poza granice Polski,
- leków biopodobnych oraz leków stosowanych w procedurze off-label. Autorami książki są eksperci z zakresu prawa farmaceutycznego i refundacji leków w Polsce - przedstawiciele ośrodków naukowych, unijnej administracji oraz byli pracownicy Ministerstwa Zdrowia, adwokaci i radcowie prawni.
Adresaci:
- Publikacja przeznaczona jest dla prawników obsługujących przedsiębiorstwa i hurtownie farmaceutyczne, apteki oraz szpitale. Będzie przydatna menedżerom rynku zdrowia i rynku farmaceutycznego, którym pomoże we właściwym zarządzaniu kierowanymi podmiotami gospodarczymi. Zainteresuje urzędników zajmujących się prawem farmaceutycznym, a także studentów farmacji, prawa, zarządzania i ekonomii.
Fragment dla Ciebie
Informacje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. 17
Słowo wstępne Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych | str. 21
Od Redaktora | str. 23
Rozdział I
Rynek farmaceutyczny | str. 25
1. Założenia wstępne | str. 25
2. Bezpieczeństwo publiczne - bezpieczeństwo zdrowotne - bezpieczeństwo farmaceutyczne | str. 26
3. Prawne podstawy regulacji | str. 27
4. Rodzaje
...
Wykaz skrótów | str. 17
Słowo wstępne Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych | str. 21
Od Redaktora | str. 23
Rozdział I
Rynek farmaceutyczny | str. 25
1. Założenia wstępne | str. 25
2. Bezpieczeństwo publiczne - bezpieczeństwo zdrowotne - bezpieczeństwo farmaceutyczne | str. 26
3. Prawne podstawy regulacji | str. 27
4. Rodzaje interwencjonizmu państwowego | str. 29
5. Rynek farmaceutyczny | str. 29
5.1. Daleko idąca reglamentacja rynku farmaceutycznego | str. 30
5.2. Stopień unijnej harmonizacji przepisów odnoszących się do regulacji rynku farmaceutycznego | str. 31
5.3. Sposób kształtowania relacji popytu na rynku | str. 32
5.4. Globalny charakter rynku | str. 32
5.5. Mechanizmy regulujące wysokość cen produktów leczniczych | str. 33
5.6. Kształtowanie relacji konkurencyjnych na rynku | str. 34
6. Podmioty rynku farmaceutycznego | str. 34
6.1. Podmioty odpowiedzialne | str. 35
6.2. Podmioty uczestniczące w obrocie produktem leczniczym | str. 35
7. Organy działające na rynku farmaceutycznym | str. 36
7.1. Organy krajowe | str. 36
7.1.1. Minister właściwy do spraw zdrowia i organy doradcze | str. 36
7.1.2. Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych | str. 38
7.1.3. Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna | str. 40
7.2. Organy unijne | str. 40
7.2.1. Komisja Europejska | str. 40
7.2.2. Europejska Agencja Leków | str. 41
Rozdział II
Produkt leczniczy | str. 44
1. Zagadnienia wprowadzające | str. 44
2. Produkt leczniczy - rozumienie pojęcia | str. 44
2.1. Regulacja unijna | str. 44
2.1.1. Ujęcie normatywne | str. 44
2.1.2. Rola orzecznictwa w kształtowaniu pojęcia | str. 45
2.2. Regulacja krajowa | str. 47
2.2.1. Definicja zawarta w prawie farmaceutycznym | str. 47
2.3. Podziały stosowane przy rozróżnieniu produktów leczniczych | str. 48
2.3.1. Produkty lecznicze innowacyjne i odtwórcze (generyczne) | str. 48
2.3.2. Podział produktów leczniczych według kryterium sposobu wytworzenia | str. 49
2.4. Szczególne kategorie produktów leczniczych | str. 49
3. Kwestia rozróżnienia produktu leczniczego od produktów podobnych | str. 50
4. Stosowanie produktów leczniczych poza zarejestrowanymi wskazaniami (offlabel) | str. 52
4.1. Zagadnienia podstawowe | str. 52
4.2. Refundacja leków we wskazaniach pozarejestracyjnych | str. 56
Rozdział III
Badania kliniczne | str. 58
1. Wprowadzenie | str. 58
2. Instytucja badań klinicznych w prawie krajowym do dnia 28 maja 2016 r. | str. 61
3. Badania kliniczne w Unii Europejskiej od dnia 28 maja 2016 r. (rozporządzenie 536/2014) | str. 64
3.1. Definicja badania klinicznego | str. 64
3.2. Zasady badań klinicznych | str. 66
3.3. Świadoma zgoda uczestnika badania | str. 67
3.3.1. Świadoma zgoda - rozwiązania ogólne | str. 67
3.3.2. Świadoma zgoda w przypadku niektórych grup uczestników badań | str. 69
3.3.3. Badania kliniczne w sytuacjach nagłych | str. 71
3.4. Nadzór nad prowadzeniem badań klinicznych ze strony sponsora | str. 72
3.5. Zasady prowadzenia badania klinicznego | str. 72
3.6. Procedura wydania pozwolenia na badanie kliniczne | str. 74
3.6.1. Zagadnienia wstępne | str. 74
3.6.2. Ocena dokonywana przez państwo-sprawozdawcę | str. 77
3.6.3. Ocena dokonywana przez inne państwa | str. 78
3.7. Decyzja w sprawie badania klinicznego | str. 79
3.7.1. Rodzaje decyzji | str. 79
3.7.2. Składanie i ocena wniosków ograniczonych do aspektów objętych częścią I lub częścią II sprawozdania z oceny | str. 80
3.7.3. Wycofanie wniosku i ponowne jego złożenie | str. 80
3.7.4. Późniejsze dodanie zainteresowanego państwa członkowskiego | str. 81
3.7.5. Procedura wydania pozwolenia na istotną zmianę badania klinicznego | str. 82
3.7.6. Ocena istotnej zmiany w aspekcie objętym częścią I sprawozdania z oceny | str. 83
3.7.7. Decyzja w sprawie istotnej zmiany w aspekcie objętym częścią I sprawozdania z oceny | str. 84
3.7.8. Walidacja, ocena i decyzja w sprawie istotnej zmiany w aspekcie objętym częścią II sprawozdania z oceny | str. 85
3.7.9. Istotna zmiana w aspektach objętych częściami I i II sprawozdania z oceny | str. 86
3.7.10. Ocena istotnej zmiany w aspektach objętych częściami I i II sprawozdania z oceny - ocena aspektów objętych częścią II sprawozdania z oceny | str. 87
3.7.11. Decyzja w sprawie istotnej zmiany w aspektach objętych częściami I i II sprawozdania z oceny | str. 87
3.8. Rozpoczęcie i zakończenie badania klinicznego | str. 88
3.9. Zgłaszanie danych dotyczących bezpieczeństwa w kontekście badania klinicznego | str. 89
3.9.1. Zgłaszanie sponsorowi zdarzeń niepożądanych i poważnych zdarzeń niepożądanych przez badacza | str. 89
3.9.2. Zgłaszanie Europejskiej Agencji Leków przez sponsora podejrzewanych niespodziewanych poważnych działań niepożądanych | str. 90
3.10. Prowadzenie badania klinicznego. Nadzór ze strony sponsora | str. 92
3.10.1. Założenia ogólne | str. 92
3.10.2. Sponsorzy | str. 93
3.10.3. Badacz | str. 94
3.11. Odszkodowanie za szkody poniesione przez uczestników badań klinicznych | str. 94
3.12. Nadzór prowadzony przez państwa członkowskie, unijne inspekcje i kontrole | str. 95
3.13. Infrastruktura informatyczna | str. 96
3.14. Wnioski dotyczące przyszłości badań klinicznych | str. 98
Rozdział IV
Procedury dopuszczenia produktu leczniczego do obrotu | str. 100
1. Zagadnienia wprowadzające | str. 100
2. Procedura scentralizowana (stosowana przez organy unijne) | str. 102
2.1. Założenia ogólne | str. 102
2.1.1. Istota procedury | str. 102
2.1.2. Zakres przedmiotowy procedury scentralizowanej | str. 104
2.2. Dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu w ramach procedury scentralizowanej (etapy) | str. 106
2.2.1. Procedura złożenia wniosku | str. 106
2.2.1.1. Notyfikacja wniosku | str. 106
2.2.1.2. Złożenie wniosku i jego elementy | str. 108
2.2.1.3. Rozstrzygnięcie w kwestii odrzucenia wniosku | str. 109
2.2.1.4. Pozycja wnioskodawcy postępowania | str. 110
2.2.2. Przebieg postępowania | str. 111
2.2.2.1. Poddanie wniosku opinii eksperckiej | str. 111
2.2.2.2. Dostęp do dokumentacji w ramach procedury scentralizowanej | str. 114
2.2.3. Rozstrzygnięcie w kwestii dopuszczenia produktu leczniczego do obrotu | str. 116
2.2.3.1. Przygotowanie projektu decyzji | str. 116
2.2.3.2. Kryteria oceny wniosku w procedurze scentralizowanej | str. 117
2.2.3.3. Rodzaje rozstrzygnięć | str. 117
2.2.3.4. Termin obowiązywania rozstrzygnięcia | str. 118
2.2.4. Wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu i skutki jego niewprowadzenia | str. 120
3. Krajowe procedury dopuszczenia do obrotu produktów leczniczych | str. 120
3.1. Wprowadzenie | str. 120
3.2. Produkty lecznicze niewymagające zezwolenia | str. 122
3.2.1. Wyjątki wynikające z rodzaju produktów leczniczych | str. 122
3.2.2. Import docelowy produktów leczniczych | str. 124
3.2.3. Procedura importu docelowego | str. 125
3.2.4. Obowiązki ewidencyjne w imporcie docelowym | str. 127
3.2.5. Import docelowy w przypadku klęski żywiołowej | str. 128
3.3. Wniosek o dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego | str. 128
3.3.1. Wprowadzenie | str. 128
3.3.2. Wspólny Dokument Technologiczny | str. 129
3.3.3. Charakterystyka Produktu Leczniczego | str. 131
3.3.4. Zakres wniosku o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do obrotu - zasady ogólne | str. 134
3.3.4.1. Dane dotyczące wytwarzania | str. 135
3.3.4.2. Dane dotyczące przechowywania produktu leczniczego i ochrony środowiska | str. 136
3.3.4.3. Dane dotyczące przeprowadzonych badań | str. 136
3.3.4.4. Dane o systemie nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych | str. 137
3.3.4.5. Wzory opakowań produktu leczniczego i raport z badania czytelności ulotki | str. 137
3.3.4.6. Informacje o statusie produktu leczniczego w innych państwach | str. 139
3.3.4.7. Pozostałe dokumenty | str. 139
3.3.4.8. Właściwy język wniosku o dopuszczenie do obrotu | str. 140
3.4. Inspekcja w miejscu wytwarzania | str. 140
3.5. Przypadki szczególnych wymogów dokumentacyjnych | str. 140
3.5.1. Produkty lecznicze radiofarmaceutyczne | str. 141
3.5.2. Produkty lecznicze krwiopochodne | str. 141
3.5.3. Tradycyjne roślinne produkty lecznicze | str. 142
3.5.4. Produkty lecznicze homeopatyczne | str. 143
3.5.5. Rejestracja produktów leczniczych generycznych | str. 145
3.6. Krajowe procedury dopuszczenia do obrotu | str. 149
3.6.1. Procedura narodowa | str. 150
3.6.2. Decyzja uzasadniona ochroną zdrowia publicznego wydana z urzędu | str. 153
3.6.3. Wydanie pozwolenia warunkowego | str. 154
3.6.4. Procedura zdecentralizowana i procedura wzajemnego uznania - uwagi wspólne | str. 155
3.6.4.1. Procedura zdecentralizowana - przebieg | str. 157
3.6.4.2. Procedura wzajemnego uznania - przebieg | str. 158
3.6.5. Wyłączenie stosowania procedur DCP i MRP | str. 159
3.7. Wydanie zezwolenia na obrót produktem leczniczym | str. 160
3.8. Odmowa wydania zezwolenia na dopuszczenie do obrotu | str. 162
3.9. Cofnięcie zezwolenia na obrót produktem leczniczym | str. 163
3.10. Klauzula zachodzącego słońca | str. 164
4. Procedura zmiany pozwolenia na dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu | str. 166
4.1. Zagadnienia wstępne | str. 166
4.1.1. Zakres opracowania | str. 166
4.1.2. Zmiana decyzji administracyjnej w kodeksie postępowania administracyjnego | str. 166
4.1.3. Zastosowanie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie zmiany pozwolenia na dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu | str. 167
4.2. Zmiany w pozwoleniu na dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu - zagadnienia wstępne | str. 169
4.2.1. Znaczenie zmiany w pozwoleniu na dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu | str. 169
4.2.2. Pojęcie zmiany w pozwoleniu na dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu | str. 170
4.2.3. Klasyfikacja procedur w zakresie zmian pozwolenia na dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu | str. 170
4.3. Proceduralne aspekty zmiany dla pozwoleń wydawanych w procedurze zdecentralizowanej i w procedurze wzajemnego uznania oraz w procedurze scentralizowanej | str. 173
4.3.1. Procedura zmian niewielkich typu IA | str. 174
4.3.2. Procedura zmian niewielkich typu IB | str. 175
4.3.3. Procedura zmian istotnych typu II | str. 177
4.3.4. Rozszerzenie | str. 178
4.4. Zmiany w pozwoleniach na dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu wydanych w procedurze scentralizowanej | str. 179
Rozdział V
Wytwarzanie i import produktów leczniczych oraz substancji czynnych | str. 180
1. Zagadnienia wstępne | str. 180
2. Wytwarzanie i import produktów leczniczych - definicje pojęć | str. 180
3. Zezwolenie na wytwarzanie lub import produktów leczniczych | str. 181
4. Obowiązki wytwórcy i importera | str. 185
5. Dobra Praktyka Wytwarzania | str. 187
6. Zaświadczenie o zgodności warunków wytwarzania produktu leczniczego wytwarzanego za granicą z wymaganiami Dobrej Praktyki Wytwarzania | str. 188
7. Kontrole oraz zaświadczenia i certyfikaty zgodności | str. 189
8. Rejestr Wytwórców i Importerów Produktów Leczniczych | str. 191
9. Wytwarzanie, import i dystrybucja substancji czynnych | str. 191
10. Obowiązki wytwórcy, importera i dystrybutora substancji czynnej | str. 192
Rozdział VI
System refundacji | str. 197
1. Wprowadzenie | str. 197
1.1. Czym jest refundacja? | str. 197
1.2. Brak harmonizacji przepisów na poziomie europejskim | str. 198
1.3. Skutek braku harmonizacji | str. 200
1.4. Ustawa o refundacji - zmiana jakościowa systemu | str. 201
2. Filary nowego systemu | str. 202
2.1. Wstęp | str. 202
2.1.1. Istota nowego systemu refundacji | str. 202
2.1.2. Pojęcie odpowiednika | str. 203
2.1.3. Dobowa dawka leku | str. 204
3. Urzędowe ceny i marże na produkty objęte refundacją | str. 205
3.1. Urzędowy charakter cen i marż | str. 205
3.2. Sztywny charakter cen i marż aptecznych | str. 205
3.3. Maksymalny charakter marż dla produktów w lecznictwie zamkniętym | str. 206
3.4. Wątpliwości w zakresie obowiązku przestrzegania marży hurtowej | str. 207
4. Grupy limitowe | str. 207
4.1. Cel wprowadzenia limitu finansowania | str. 207
4.2. Kwalifikacja do grupy limitowej | str. 208
4.3. Mechanizm wyznaczania limitu finansowania w refundacji aptecznej | str. 209
4.4. Mechanizm wyznaczania limitu finansowania w lecznictwie zamkniętym | str. 210
4.5. Dodatkowe mechanizmy służące obniżaniu limitu finansowania | str. 211
5. Warunki finansowania | str. 211
5.1. Kategorie dostępności refundacyjnej | str. 211
5.2. Poziomy odpłatności | str. 212
5.3. Wskazania refundacyjne | str. 214
6. Środki finansowe przeznaczone na refundację | str. 215
6.1. Budżet na refundację | str. 215
6.2. Maksymalny charakter budżetu na refundację | str. 215
6.3. Udział wnioskodawcy w kwocie przekroczenia | str. 216
7. Postępowanie refundacyjne | str. 217
7.1. Wprowadzenie | str. 217
7.1.1. Postulat transparentności postępowania | str. 217
7.1.2. Rozróżnienie na produkty posiadające refundowany odpowiednik | str. 217
7.2. Postępowanie dla produktów posiadających refundowane odpowiedniki | str. 218
7.2.1. Wniosek refundacyjny - kontrola formalna | str. 218
7.2.2. Negocjacje cenowe | str. 219
7.3. Dodatkowe etapy postępowania w przypadku produktów nieposiadających refundowanych odpowiedników | str. 220
7.3.1. Analizy HTA | str. 220
7.3.2. Stanowiska ciał eksperckich | str. 221
7.4. Uzgadnianie treści programu lekowego | str. 222
7.5. Decyzja refundacyjna | str. 222
7.5.1. Przyjmowanie rozstrzygnięcia | str. 222
7.5.2. Kryteria refundacyjne | str. 223
7.5.3. Zakres przedmiotowy decyzji | str. 224
8. Wymagany zakres zmian | str. 225
8.1. Lepsze wykorzystanie środków przeznaczonych na refundację | str. 225
8.1.1. Oszczędności a nowe technologie | str. 225
8.1.2. Potrzeba stosowania instrumentów dzielenia ryzyka o charakterze zdrowotnym | str. 226
8.2. Refundacja leków biologicznych i biopodobnych | str. 227
8.2.1. Brak definicji leku biopodobnego | str. 227
8.2.2. Ograniczenia w automatycznym zamiennictwie leków biologicznych | str. 228
8.3. Zmiany o charakterze formalnym | str. 228
8.3.1. Przenaszalność decyzji refundacyjnych | str. 228
8.3.2. Konieczność rozdzielenia treści programów lekowych | str. 229
8.3.3. Odmienne kryteria dla leków posiadających refundowane odpowiedniki | str. 230
Rozdział VII
Prawne aspekty reklamy produktów leczniczych | str. 232
1. Zagadnienia wstępne | str. 232
2. Reklama i jej reglamentacja | str. 233
2.1. Definicja reklamy | str. 233
2.1.1. Pojęcie reklamy, rozważania ogólne | str. 233
2.1.2. Pojęcie reklamy na gruncie ustaw mających uniwersalne zastosowanie | str. 236
2.1.3. Podsumowanie | str. 239
2.2. Reglamentacja reklamy | str. 239
2.2.1. Podstawy reglamentacji reklamy | str. 239
2.2.2. Reklama w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji | str. 241
2.2.3. Reklama w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym | str. 247
2.2.4. Kontrola reklamy | str. 249
2.2.5. Podsumowanie | str. 250
3. Zagadnienie reklamy produktów leczniczych | str. 251
3.1. Podstawy reglamentacji reklamy farmaceutycznej | str. 251
3.1.1. Definicja produktu leczniczego | str. 251
3.1.2. Podstawy reglamentacji rynku farmaceutycznego | str. 252
3.1.3. Podstawy reglamentacji reklamy produktów leczniczych | str. 253
3.1.4. Produkt leczniczy a produkt leczniczy weterynaryjny | str. 254
3.1.5. Nadzór nad reklamą produktów leczniczych | str. 255
3.2. Pojęcie reklamy produktów leczniczych | str. 256
3.2.1. Definicja legalna reklamy produktów leczniczych | str. 257
3.2.2. Reklama publiczna a reklama zamknięta | str. 262
3.3. Wyłączenia dotyczące reklamy produktów leczniczych | str. 265
3.3.1. Katalog działań niebędących reklamą na gruncie prawa farmaceutycznego | str. 265
3.3.2. Projekt zmian w zakresie informacji dla pacjenta | str. 267
4. Wymagania co do reklamy produktów leczniczych | str. 268
4.1. Wymagania ogólne reklamy produktów leczniczych | str. 269
4.1.1. Wymagania podmiotowe | str. 269
4.1.2. Zakaz przedmiotowy reklamy produktów leczniczych | str. 270
4.1.3. Zakaz wprowadzania w błąd | str. 272
4.2. Wymagania reklamy kierowanej do ogółu społeczeństwa | str. 277
4.2.1. Reklama z udziałem osób znanych | str. 277
4.2.2. Katalog niedozwolonych przekazów | str. 279
4.2.3. Zakaz przedmiotowy reklamy produktów leczniczych do ogółu społeczeństwa | str. 281
4.2.4. Obligatoryjne elementy reklamy produktów leczniczych kierowanej do społeczeństwa | str. 282
4.2.5. Zakaz reklamy aptek a reklama produktów leczniczych | str. 283
4.3. Wymagania reklamy kierowanej do profesjonalistów | str. 285
4.3.1. Obligatoryjne elementy reklamy zamkniętej | str. 285
4.3.2. Zakaz przekazywania korzyści | str. 288
4.3.3. Wizyty przedstawicieli medycznych | str. 289
5. Zakończenie | str. 291
Rozdział VIII
Instytucje nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych - pharmacovigilance | str. 292
1. Uwagi wprowadzające | str. 292
2. Geneza pharmacovigilance | str. 293
3. Pharmacovigilance według ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne w brzmieniu sprzed wejścia w życie zmian w ustawie wprowadzonych 25 listopada 2013 r. | str. 295
4. Reforma systemu pharmacovigilance | str. 296
5. Instytucje prawne nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych | str. 298
5.1. Osoba odpowiedzialna za monitorowanie bezpieczeństwa stosowania produktu leczniczego | str. 298
5.1.1. Charakter prawny relacji pomiędzy podmiotem odpowiedzialnym a QPPV | str. 299
5.1.2. Kwalifikacje QPPV | str. 300
5.1.3. Zakres działania QPPV | str. 301
5.2. System monitorowania (nadzoru) bezpieczeństwa stosowania produktów leczniczych | str. 302
5.3. Zdarzenia niepożądane i działania niepożądane | str. 305
5.4. Obowiązki i uprawnienia w zakresie zgłaszania i raportowania działań niepożądanych produktów leczniczych | str. 308
5.4.1. Okresowe raporty o bezpieczeństwie stosowania produktów leczniczych (PSUR) | str. 313
5.5. Porejestracyjne badania bezpieczeństwa produktów leczniczych | str. 315
5.6. Kontrola wypełniania obowiązków w zakresie pharmacovigilance i sankcje | str. 318
Rozdział IX
Import równoległy | str. 321
1. Podstawy importu równoległego | str. 321
2. Import równoległy w prawie unijnym | str. 324
2.1. Podstawy prawne instytucji | str. 324
2.2. Zasada wyczerpania prawa własności przemysłowej a import równoległy (zarys problemu) | str. 325
2.3. Reguły importu równoległego ustalone w orzecznictwie unijnym | str. 327
2.3.1. Podobieństwo produktu leczniczego jako warunek dopuszczalności importu równoległego | str. 327
2.3.2. Brak ważnego pozwolenia na obrót produktem leczniczym w państwie pochodzenia a import równoległy | str. 330
2.3.3. Dopuszczalność przepakowywania produktu leczniczego | str. 330
2.3.4. Możliwa ingerencja w treść znaku towarowego na opakowaniu produktu leczniczego | str. 335
3. Import równoległy w prawie krajowym | str. 338
3.1. Definicja importu równoległego (oraz importu substancji czynnej) w prawie farmaceutycznym | str. 338
3.2. Wydanie pozwolenia na import równoległy | str. 339
3.3. Obowiązki ciążące na podmiotach dokonujących importu równoległego | str. 341
3.4. Wygaśnięcie pozwolenia | str. 342
3.5. Cofnięcie pozwolenia na import równoległy | str. 343
3.6. Normatywne podstawy ograniczania importu równoległego produktów leczniczych w prawie krajowym | str. 343
4. Import równoległy a prawo konkurencji (zarys problemu) | str. 344
5. Podsumowanie | str. 346
Rozdział X
Obrót produktem leczniczym | str. 347
1. Pojęcie obrotu produktem leczniczym | str. 347
2. Podstawowe cechy obrotu produktem leczniczym | str. 348
3. Podmioty rynku farmaceutycznego | str. 351
3.1. Obrót hurtowy | str. 351
3.1.1. Podmioty obrotu hurtowego (hurtownie farmaceutyczne) | str. 351
3.1.2. Wymogi prowadzenia obrotu hurtowego | str. 355
3.1.3. Obrót hurtowy w systemie obrotu produktów leczniczych | str. 357
3.2. Obrót detaliczny | str. 360
3.2.1. Podmioty uczestniczące w obrocie detalicznym | str. 360
3.2.1.1. Apteki ogólnodostępne i punkty apteczne | str. 361
3.2.1.2. Inne podmioty obrotu detalicznego | str. 366
3.2.2. Regulacja czasu pracy aptek | str. 367
3.2.3. Ograniczenia antykoncentracyjne | str. 369
3.2.4. Sprzedaż produktów leczniczych przez Internet | str. 373
3.2.5. Wymogi podmiotowe personelu aptek i placówek obrotu pozaaptecznego | str. 376
3.2.5.1. Wymogi stawiane osobom prowadzącym sprzedaż detaliczną w aptekach oraz punktach aptecznych | str. 376
3.2.5.1.1. Farmaceuci | str. 376
3.2.5.1.2. Technicy farmaceutyczni | str. 380
3.2.5.2. Wymogi stawiane osobom prowadzącym placówki obrotu pozaaptecznego | str. 380
3.3. Pośrednictwo w obrocie produktami leczniczymi | str. 381
4. Ograniczenia relacji obrotu | str. 383
4.1. Relacje pomiędzy uczestnikami obrotu | str. 383
4.2. Prawne mechanizmy zapewnienia bezpieczeństwa dostaw w obrocie produktami leczniczymi | str. 386
4.2.1. Bezpieczeństwo dostaw w dyrektywach unijnych | str. 386
4.2.2. Bezpieczeństwo dostaw a obowiązek obrotu produktami leczniczymi na poziomie hurtowym i detalicznym w prawie polskim | str. 387
4.3. Nowe obowiązki podmiotów obrotu hurtowego i detalicznego | str. 390
4.3.1. Obowiązki informacyjne przedsiębiorców prowadzących hurtownie farmaceutyczne | str. 390
4.4. Ograniczenie możliwości wywozu produktów leczniczych przez hurtownie farmaceutyczne za granicę | str. 391
4.5. Obowiązki apteki w systemie dystrybucji produktów leczniczych (nowe regulacje prawne) | str. 393
5. Czynności niekwalifikowane jako obrót | str. 394
5.1. Obowiązek gromadzenia produktów leczniczych celem tworzenia rezerw strategicznych | str. 394
5.2. Produkty lecznicze przywożone i wywożone w celach humanitarnych | str. 397
5.3. Inne przypadki wyłączenia | str. 398
6. Wstrzymanie i wycofanie z obrotu produktu leczniczego | str. 398
7. Pośrednictwo w obrocie produktami leczniczymi | str. 400
7.1. Zakres instytucji | str. 400
7.2. Obowiązki pośrednika | str. 401
7.3. Inspekcja pośredników w obrocie produktami leczniczymi | str. 402
Rozdział XI
Nadzór Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej | str. 404
1. Wprowadzenie | str. 404
2. Kompetencje i zadania Inspekcji Farmaceutycznej | str. 406
3. Organizacja Inspekcji Farmaceutycznej | str. 410
4. Inspekcja i kontrola | str. 412
4.1. Mechanizmy inspekcji | str. 413
5. Uprawnienia inspektorów farmaceutycznych | str. 415
6. Przebieg inspekcji i kontroli | str. 419
6.1. Dokumentacja z inspekcji i kontroli | str. 420
7. Podsumowanie | str. 422
Bibliografia | str. 423
Wykaz orzecznictwa | str. 441
O Autorach | str. 449
Autorzy
Michał Jabłoński - doktor nauk prawnych; adwokat w Izbie Adwokackiej w Warszawie; wiceprezes Fundacji „Laboratorium Prawa i Gospodarki”; współpracuje z jedna z największych polskich kancelarii prawniczych, gdzie zajmuje się przede wszystkim sporami przedsiębiorców z państwem; jego zainteresowania naukowe koncentrują się głównie na prawie publicznym (w tym prawie administracyjnym i konstytucyjnym), a także na problematyce sporów sadowych, stosowania prawa i wymiaru sprawiedliwości.
Michał Jabłoński - doktor nauk prawnych; adwokat w Izbie Adwokackiej w Warszawie; wiceprezes Fundacji „Laboratorium Prawa i Gospodarki”; współpracuje z jedna z największych polskich kancelarii prawniczych, gdzie zajmuje się przede wszystkim sporami przedsiębiorców z państwem; jego zainteresowania naukowe koncentrują się głównie na prawie publicznym (w tym prawie administracyjnym i konstytucyjnym), a także na problematyce sporów sadowych, stosowania prawa i wymiaru sprawiedliwości.
Jacek Piecha - doktor nauk prawnych, adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego; członek Rady Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem UW; w działalności naukowej zajmuje się przede wszystkim problematyką teorii prawa i postępowania administracyjnego, zagadnieniami prawa inwestycyjnego, a także administracyjnoprawnymi aspektami systemu ochrony zdrowia; autor publikacji naukowych z zakresu prawa i postępowania administracyjnego (w tym współautor wiodących na rynku komentarzy z tego zakresu).
Rafał Stankiewicz [ORCID: 0000-0002-3227-7771] – profesor doktor habilitowany nauk prawnych, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.
Opinie
Wybierasz książkę w tradycyjnej wersji papierowej oraz e-booka w popularnych formatach*.
Twój e-book będzie dostępny również w bezpłatnej aplikacji Smarteca
Wybierasz książkę w tradycyjnej wersji papierowej
Wybierasz e-book w popularnych formatach*:
- - PDF - format dedykowany do czytania na urządzeniach z dużym ekranem np. na - komputerach PC, laptopach czy tabletach.
- - e-PUB - Format przyjazny do czytania na czytnikach i innych - urządzeniach mobilnych.
- - Mobi – E-booki w tym formacie możesz czytać m.in. na czytniku - Kindle.
Twój e-book będzie dostępny również w bezpłatnej aplikacji Smarteca
*Informacje o dostępnym formacie znajdziesz na karcie produktu przy wyborze wersji e-book.
E-booki zakupione w księgarni profinfo.pl oznaczone są w sposób trwały znakiem wodnym (watermarkiem).