Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz
W publikacji w sposób przejrzysty i wyczerpujący omówiono zagadnienia zapobiegania i zwalczania nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz w sposób wyczerpujący wyjaśnia zagadnienia związane z zapobieganiem i zwalczaniem nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach, zarówno w interesie publicznym, jak i przedsiębiorców oraz klientów. Publikacja zawiera szczegółową i wnikliwą analizę wszystkich artykułów ustawy, z wykorzystaniem bogatego dorobku judykatury, innych krajowych aktów prawnych związanych z tym zagadnieniem oraz z uwzględnieniem rozwiązań prawa unijnego w tym zakresie.
Czwarte, uaktualnione i znacznie poszerzone wydanie, publikowane w serii Duże Komentarze Becka, uwzględnia wszystkie zmiany legislacyjne, jakie nastąpiły w komentowanej ustawie oraz ustawach z nią tematycznie powiązanych.
Dodano także najnowsze orzecznictwo, bardzo istotne z punktu widzenia praktyki oraz zaprezentowano najnowsze poglądy doktryny oraz najnowsze, istotne z praktycznego punktu widzenia orzecznictwo. W zaktualizowanym komentarzu dokonano także istotnych zmian w sposobie prezentowania treści przez Autorów, wprowadzono także bardzo szczegółowe spisy wewnętrzne, dzięki czemu komentarz jest bardziej czytelny, a korzystanie z niego stało się łatwiejsze.
Prezentowana publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla praktyków - prawników zajmujących się problematyką zwalczania nieuczciwej konkurencji: radców prawnych, sędziów, prokuratorów, rzeczników patentowych oraz aplikantów i ambitnych studentów. Została przygotowana także z myślą o przedsiębiorcach oraz o agencjach reklamowych, którym ma ułatwić przestrzeganie obowiązujących w Polsce standardów w tym zakresie. Odpowiednia i szczegółowa wykładnia przepisów komentowanej ustawy, poparta orzecznictwem sądowym, pozwala bowiem na odpowiednie przygotowanie się do unikania czynów nieuczciwej konkurencji, jak i na skuteczne dobranie argumentów do obrony racji klientów.
Autorzy ograniczyli wywody czysto teoretyczne, historyczne i porównawcze, skupiając się na praktycznym stosowaniu przepisów ustawy, w związku z innymi dziedzinami prawa polskiego oraz z uwzględnieniem prawa Unii Europejskiej, które wywiera stały i znaczny wpływ na kształt polskich regulacji w zakresie zwalczania nieuczciwej konkurencji.
Warto podkreślić, że niniejszy komentarz będzie cenną pozycją nie tylko dla praktyków prawa konkurencji, ale również dla wszystkich zainteresowanych tym tematem, także w wymiarze teoretycznym, np. jako pomoc dydaktyczna dla aplikantów i pracowników naukowych.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje kwestie związane z zapobieganiem oraz zwalczaniem nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej.
Czynem nieuczciwej konkurencji, Zgodnie z ustawą, czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ma na celu ochronę interesów przedsiębiorców.
Przykłady czynów nieuczciwej konkurencji
Za czyn nieuczciwej konkurencji może być uznane naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa czy nieuczciwa reklama, podrabianie towarów i wprowadzanie w błąd klientów co do ich pochodzenia. Utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo, pomawianie czy nieuczciwe zachwalanie to kolejne przykłady czynów nieuczciwej konkurencji.
Nadrzędnym celem ustawy jest ochrona przedsiębiorców i ich praw własnościowych, ale także zabezpieczenie interesu publicznego oraz klientów.
Istotą wolnego rynku jest zapewnienia równowagi pomiędzy ochroną praw własności przemysłowej a wolnością konkurencji i swobodą handlu.