Ustawa o Systemie Informacji Oświatowej
![Dotacje oświatowe po zmianach Dotacje oświatowe po zmianach](https://static.profinfo.pl/storage/image/core_products/2018/2/21/b4b67330f094f1e4bf3c74f29f5da07b/admin/shop/978-83-8124-546-3_.jpg.webp)
Dotacje oświatowe po zmianach
Publikacja omawia najnowsze zmiany dotyczące m.in. sposobu podziału subwencji oświatowej oraz zasad udzielania dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.
![Dotacje oświatowe + CD Dotacje oświatowe + CD](https://static.profinfo.pl/storage/image/core_products/2018/2/2/6aa540868137912ec5f085f3ecb2e4a0/admin/shop/89907400106KS_HD.jpg.webp)
Dotacje oświatowe + CD
Książka wyjaśnia całość spraw dotyczących udzielania i rozliczenia dotacji oświatowych od 1.1.2018 r. po uchyleniu systemu dotowania funkcjonującego w latach 1991-2017. Nową jakość dotacji oświatowych wprowadziła ustawa z 27.10.2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203). Dzięki tej publikacji dowiedzą się Państwo m.in.: jak bezbłędnie obliczyć kwotę dotacji w roku 2018; jak w poprawny sposób obliczać wysokość dotacji, jeśli prawo uzależnia ją od części oświatowej subwencji ogólnej; jaką metodą obliczyć od 1.1.2018 r. dotacje na 6-letnie niepełnosprawne dziecko; w jaki sposób i kiedy aktualizować wysokość dotacji oświatowej; do jakiej wysokości beneficjent ma zwrócić nadpłaconą dotację; do jakiej wysokości organ ma dopłacić o dotacji po jej aktualizacji; czy można aktualizować wysokość dotacji po zamknięciu roku budżetowego; jak prawidłowo ustalać liczbę uczniów w jednostce dotowanej; na co wolno wydatkować dotację oświatową; w jaki sposób należy rozliczać się z wykorzystania dotacji oświatowej; jakie treści zamieścić w nowej uchwale o dotacjach oświatowych podjętej w nowym stanie prawnym; jak skutecznie kontrolować wykorzystanie dotacji oświatowej oraz liczbę uczniów w dotowanej jednostce; co robić w przypadku, gdy kontrolowana placówka odmówi okazania dokumentów podczas kontroli bądź w ogóle nie wpuści kontrolerów; jak dochodzić zwrotu od beneficjenta dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu; jak wnioskować o umorzenie przypadającej do zwrotu dotacji; jak rozliczyć się przed 1.1.2018 r. i po 1.1.2018 r. z inną gminą; jak przeprowadzić konkurs dla przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny (niepubliczny), aby uzupełnić ofertę przedszkoli miejskich; jak zarejestrować szkołę lub placówkę niepubliczną; jak uzyskać zezwolenie na prowadzenie szkoły lub placówki publicznej.
![Dotacje dla szkół i przedszkoli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach Dotacje dla szkół i przedszkoli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach](https://static.profinfo.pl/storage/image/core_products/2016/11/17/7c5af0b686f151cbd5a8b6ab1a88705c/admin/shop/978-83-264-4505-7_.jpg.webp)
Dotacje dla szkół i przedszkoli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach
Książka Dotacje dla szkół i przedszkoli przybliża trudną i kontrowersyjną problematykę dotacji udzielanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego szkołom i placówkom oświatowym prowadzonym przez podmioty prywatne. Szczegółowo omówiono w niej zagadnienia często sprawiające trudności w praktyce, takie jak podstawy udzielania dotacji, obliczanie ich wysokości, wykorzystywanie i rozliczanie.
Usystematyzowane w tematycznych rozdziałach problemy poprzedzone zostały krótkim komentarzem, a całość wzbogacono o orzecznictwo sądów powszechnych, administracyjnych oraz stanowiska organów nadzoru.
Adresaci:
Publikacja jest adresowana przede wszystkim do pracowników jednostek samorządu terytorialnego w tym zwłaszcza wydziałów edukacji, zespołów obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek oświatowych, wydziałów budżetu i finansów, skarbników, a także do organów prowadzących szkoły i placówki publiczne i niepubliczne.
Książki z serii Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach przedstawiają najczęstsze problemy prawne zgłaszane przez użytkowników serwisu Prawo Oświatowe/ ABC, prowadzonego przez wydawnictwo Wolters Kluwer. Odpowiedzi udzielane przez specjalistów są bogatym źródłem praktycznej wiedzy prawnej, ułatwiają działanie i podejmowanie decyzji tym, którzy znaleźli się w podobnych sytuacjach.
![Oświata jako zadanie publiczne Oświata jako zadanie publiczne](https://static.profinfo.pl/storage/image/core_products/2016/11/17/349be748ce2591adf298219084a9b832/admin/shop/978-83-264-4158-5_.jpg.webp)
Oświata jako zadanie publiczne
W opracowaniu dokonano analizy roli państwa (administracji rządowej) i samorządu terytorialnego w zakresie bezpośredniej realizacji zadań oświatowych, skupiono się także na ich regulacyjnym wpływie na podmioty niepubliczne równolegle realizujące te zadania. Oświatę zaprezentowano w kompleksowy sposób, w kontekście rozważań dotyczących realizacji celu działania administracji publicznej, jakim jest zaspokajanie potrzeb ludności w powszechny i równy sposób.
Adresaci:
Książka będzie stanowić istotną pomoc dla praktyków przede wszystkim pracowników państwowych instytucji oświatowych, administracji samorządowej i podmiotów, które mają zamiar prowadzić lub już prowadzą szkoły i placówki oświatowe. Jest ona przeznaczona także dla osób, które chcą uporządkować swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego.
Ustawa o Systemie Informacji Oświatowej
Ustawa o Systemie Informacji Oświatowej (SIO) zawiera informacje o elektronicznym systemie baz danych służącym do gromadzenia informacji o szkołach, placówkach oświatowych, nauczycielach oraz uczniach.
Celem Systemu Informacji Oświatowej jest uzyskiwanie danych, które są niezbędne do prowadzenia polityki edukacyjnej państwa. Celem polityki edukacyjnej z kolei jest podnoszenie jakości i upowszechnianie edukacji oraz usprawnianie finansowania zadań oświatowych. Baza danych systemu informacji oświatowej zawiera głównie informacje o uczniach, nauczycielach, majątku szkoły i jej wydatkach.
Zakres regulacji ustawy:
System informacji oświatowej służy uzyskiwaniu danych niezbędnych do:
- prowadzenia polityki oświatowej państwa;
- efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych;
- analizy efektywności wykorzystania środków publicznych;
- wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju;
- podnoszenia jakości edukacji.
System informacji oświatowej daje możliwość powszechnego dostępu do informacji z zakresu oświaty.