Ustawa o odpadach
Ustawa o odpadach. Komentarz
Ustawa o odpadach z 2012 r. jest już kolejnym aktem prawnym regulującym tę problematykę w prawie polskim. Ustawodawca doszedł do wniosku, że niecelowe jest nowelizowanie poprzednio obowiązującej ustawy o odpadach z 2001 r., i uznał, że konieczne jest uchwalenie nowego aktu prawnego. Na taką decyzję ustawodawcy wpłynęły też istotne zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach w prawie europejskim w regulacjach dotyczących gospodarki odpadami.
Niniejsze opracowanie to klasyczny komentarz, w którym autorzy zwracają uwagę nie tylko na aspekty teoretyczne, lecz także na praktyczny wymiar stosowania norm prawnych zawartych w ustawie o odpadach. Publikacja uwzględnia dotychczasowy dorobek literatury i orzecznictwa związany z gospodarką odpadami. Omawia również w bardzo szerokim stopniu prawo Unii Europejskiej oraz orzecznictwo trybunałów europejskich.
Adresaci:
Adresatami tego komentarza są pracownicy ochrony środowiska, przedsiębiorcy zajmujący się gospodarką odpadami, a także prawnicy praktycy: sędziowie, prokuratorzy, adwokaci, radcowie prawni.
Sprawozdania o odpadach komunalnych
W 2018 roku weszło w życie m.in. rozporządzenie w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, a co za tym idzie zmienił się sposób obliczania osiągnięcia tego parametru przez gminę. Oznacza to, że JST będę musiały przygotować sprawozdania za rok 2017 do urzędów marszałkowskich i WIOŚ już w oparciu o nowy model obliczeniowy. Model uwzględniający w dużo większym stopniu m.in. zmianę sytuacji demograficznej gminy w odniesieniu do roku 1995 czy w oparciu o dane technologiczne z RIPOK-ów dotyczące parametrów fizykochemicznych składowanych odpadów. Książka w głównej mierze praktycznie opisuje zasady wypełniania poszczególnych rubryk sprawozdania wójta, burmistrza lub prezydenta miasta/ zarządu związku międzygminnego z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za dany rok kalendarzowy. Sprawozdanie jest przekazywane marszałkowi województwa i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska w terminie do 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy. Publikacja ma odpowiadać na najczęstsze problemy i pytania pracowników merytorycznie odpowiedzialnych za sprawozdawczość gmin/związków międzygminnych dotyczące: niejednoznacznych zasad pozyskiwania danych do sprawozdania (podmioty odbierające odpady, PSZOK-i, Punkty skupu surowców wtórnych, akcje w szkołach, dane z RIPOK-ów); stosowania nowych wzorów dot. obliczania redukcji składowania odpadów ulegających biodegradacji (skąd pozyskiwać i jakie dane dot. parametrów składowanych odpadów); zasad obliczania poziomów recyklingu surowców wtórnych, zasad weryfikacji sprawozdania od podmiotów odbierających; zasad zaokrąglania danych liczbowych, klasyfikowania odpadów - kody, uznawania jaki proces jest tylko odzyskiem a jaki odzysk jest już recyklingiem. Gmina, która przekazuje nierzetelne sprawozdanie( o którym mowa w art. 9q) – podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie uzupełnione lub poprawione odpowiednio w terminie 30 lub 14 dni od dnia doręczenia wezwania, a w przypadku niezastosowania się do wezwania od 500 zł do 5000 zł. W roku 2015 ponad połowa sprawozdań gminnych w Wielkopolsce została uznana za nierzetelne przez WIOŚ. Praktycznym uzupełnieniem poradnika jest płyta CD a na niej edytowalny wzór sprawozdania wraz z podstawowymi informacjami, ułatwiającymi jego wypełnienie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi. Poradnik dla gmin
Opracowanie stanowi kompleksową i usystematyzowaną analizę prawną najważniejszych zmian wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2012 r. do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, W książce przedstawiono problemy, które mogą pojawić się przy stosowaniu tej ustawy, oraz zagadnienia związane m.in. z:
- procedurami wyboru podmiotu, który będzie budował, utrzymywał i eksploatował regionalną instalację;
- mechanizmem, zgodnie z którym gminy będą wyłaniały w drodze przetargu podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- zadaniami gmin z zakresu czystości i porządku w gminach. Praca zawiera szeroki i różnorodny zbiór wzorów dokumentów, których przygotowanie, zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, stanowi obowiązek gmin.
Adresaci:
Publikacja adresowana jest przede wszystkim do gmin, ponieważ to do ich obowiązków należy utrzymanie czystości i porządku. Poradnik może stanowić również bogate źródło wiedzy dla przedsiębiorców, którzy zainteresowani są świadczeniem usług polegających na odbieraniu lub odbieraniu i zagospodarowaniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Autorzy posiadają specjalistyczną i praktyczną wiedzę oraz wieloletnie doświadczenie m.in, w zakresie szeroko pojętego krajowego i unijnego prawa ochrony środowiska, prawa zamówień publicznych, ustaw samorządowych.
Oceny oddziaływania na środowisko w praktyce
W publikacji przeanalizowano podstawowe i kluczowe problemy związane z problematyką ocen oddziaływania na środowisko.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Komentarz
Gminy oraz podmioty zajmujące się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów mają obowiązek składania sprawozdań z tej działalności. Niedopełnienie powyższych obowiązków skutkuje nałożeniem kar pieniężnych. Za złożenie nierzetelnego sprawozdania grozi kara w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie uzupełnione lub poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Za złożenie błędnego sprawozdania i niezastosowanie się do wezwania wymierzana jest kara w wysokości od 500 zł do 5000 zł. Za każdy dzień zwłoki w złożeniu sprawozdania grozi kara 100 zł. Z myślą m.in. o adresatach tych obowiązków powstał praktyczny komentarz do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zawierający wiele rozwiązań i wyjaśnień.
O praktyczności komentarza świadczą:
- liczne przykłady wyjaśniające aktualne problemy związane z gospodarką odpadami komunalnymi oraz wprowadzoną reformą w tym zakresie;
- szeroko skomentowane obowiązki podmiotów, które uczestniczą w procesie zagospodarowania odpadami komunalnymi;
- praktyczne wzory regulaminów, uchwał, umów; omówienie błędów w regulaminach utrzymania czystości i porządku na terenie gminy;
- aktualne orzecznictwo sądów powszechnych oraz organów nadzorujących i kontrolujących jednostki samorządu terytorialnego;
- instrukcja, jakich formalności należy dopełnić i jakie dokumenty złożyć, aby uzyskać zezwolenie na prowadzenie działalności uregulowanej w ustawie.
Autorki komentarza omawiają aktualne problemy, z jakimi muszą się zmierzyć podmioty wykonujące działalność w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych oraz jednostki odpowiedzialne za gospodarkę komunalną.
Proponują rozwiązania i odpowiedzi na wiele pytań powstających w związku ze stosowaniem ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz z wprowadzoną od 1 lipca 2017 r. "rewolucją śmieciową".
Dzięki publikacji można dowiedzieć się:
- Jaki wpływ będzie miało nowe rozporządzenie o selektywnej zbiórce odpadów na dotychczas obowiązujące umowy niedostosowane do rozporządzenia?
- Kiedy można stosować okres przejściowy dla nowych rozwiązań wprowadzonych od 1 lipca 2017 r.?
- Kto ma dostosować nowe oznaczenia pojemników oraz kto poniesie koszty dostosowania?
- Czy i w jaki sposób należy oznaczyć worki stosowane w selektywnej zbiórce odpadów?
- Jakich błędów uniknąć, tworząc regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy?
- Jak skonstruować prawidłową uchwałę w sprawie przyjęcia regulaminu?
- Czy gmina może w drodze aktu prawa miejscowego przenieść obowiązek utrzymania czystości przystanków komunikacyjnych na inny podmiot np. na użytkownika terenu?
- Jak długo należy przechowywać umowy i dowody opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych?
- Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma obowiązek zorganizować przetarg w trybie ustawy – Prawo zamówień publicznych w przypadku organizowania przetargu jedynie na odbieranie odpadów komunalnych?
- Jakie kryteria wyboru RIPOK-u należy przyjąć, gdy w regionie są dwie instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych?
- Czy w obowiązującym stanie prawnym rada gminy może uzależniać wysokość pobieranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi od liczby osób w gospodarstwie domowym?
- Jak i w jakim zakresie należy stosować do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przepisy ustawy o odpadach?
- Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma obowiązek zorganizować przetarg w trybie ustawy – Prawo zamówień publicznych w przypadku organizowania przetargu na nieruchomości w części zamieszkałe, a w części niezamieszkałe, na których powstają odpady komunalne?
Utrzymanie czystości i porządku w gminach. Komentarz
Komentarz przeznaczony jest dla prowadzących działalność w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, zarządców nieruchomości, pracowników urzędów gmin, miast, powiatów i województw.
Utrzymanie czystości i porządku w gminie w prawie polskim
"Z punktu widzenia merytorycznego podkreślenia wymaga nowatorstwo wielu analiz prze-prowadzonych w pracy, które w polskiej doktrynie prawa utrzymania czystości i porządku nie były badane dotychczas w taki sposób. Wielki walor teoretyczny mają kwestie porządkujące [...], takie jak: analiza samej koncepcji utrzymania czystości i porządku, analiza konstytucyjnych podstaw utrzymania czystości i porządku, klasyfikacja zadań w zakresie utrzymania czystości i porządku, wyodrębnienie z punktu widzenia podmiotowego obowiązków określonych w ustawie.
Istotny walor nie tylko teoretyczny, lecz także praktyczny w świetle wprowadzanej reformy w zakresie utrzymania czystości i porządku ma rozdział piąty opracowania dotyczący systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Dokonano w nim trafnego wyboru podstawowych kwestii związanych z tą reformą, tj. stanowienia aktów prawa miejscowego, organizowania gospodarki odpadami komunalnymi i wreszcie zagadnień związanych z opłatami".
(Z. Bukowski z recenzji wydawniczej).
Utrzymanie czystości i porządku w gminie w prawie polskim to publikacja, która uwzględnia radykalną i ważną zmianę dokonaną ustawą z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, która dotyczy nowego modelu postępowania z odpadami komunalnymi. Najistotniejszą cechą tej nowelizacji jest przejęcie przez gminy pełnej odpowiedzialności za odpady komunalne.
Książka jest przeznaczona dla pracowników urzędów gmin, miast, powiatów i województw, podmiotów prowadzących działalność w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi oraz zarządców nieruchomości, pracowników spółek komunalnych i samorządowych zakładów budżetowych, a także radców prawnych i adwokatów.
Ustawa o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów. Komentarz
Publikacja to pierwszy na rynku wydawniczym komentarz stanowiący użyteczną pomoc przy stosowaniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów. Ustawa reguluje zasady postępowania organów właściwych do wykonywania zadań z zakresu międzynarodowego przemieszczania odpadów, a także udzielania zezwoleń, gwarancji finansowych czy też zwrotu odpadów i nakładania kar pieniężnych za naruszanie obowiązków w tym obszarze.
Autorzy, poza wnikliwą analizą poszczególnych przepisów ustawy, orzecznictwa sądów polskich, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz literatury przedmiotu, prezentują wiele wszechstronnych i praktycznych rozwiązań dotyczących regulacji ustawy krajowej, której zadaniem jest wprowadzenie rozwiązań organizacyjnych służących realizacji rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1013/2006. W istocie komentarz do polskiej ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów jest także komentarzem do rozporządzenia unijnego.
Ponadto w opracowaniu w sposób kompleksowy przedstawiono problematykę odpowiedzialności prawnej za przestępstwa, wykroczenia i delikty administracyjne związane z wykonywaniem przepisów o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest głownie dla podmiotów, które zajmują się międzynarodowym przemieszczaniem odpadów oraz pracowników organów administracji publicznej wykonujących zadania w tej dziedzinie. Będzie pomocnym źródłem dla przedstawicieli zawodów prawniczych: sędziów sądów powszechnych i administracyjnych, prokuratorów oskarżających w sprawach o przestępstwa, adwokatów i radców prawnych występujących w sprawach administracyjnych i karnych.
Ustawa o odpadach
Ustawa o odpadach reguluje kwestie związane z ochroną środowiska oraz zdrowiem ludzi, na które wpływa wytwarzanie i gospodarowanie odpadami. Ma za zadanie ograniczyć ogólne skutki użytkowania zasobów i poprawić efektywność takiego użytkowania.
Nowelizacja ustawy z dnia 31 stycznia 2020 roku dopuszcza równolegle prowadzenie ewidencji w elektronicznej bazie danych oraz w formie papierowej. Warunkiem jest wystawienie karty przekazania odpadów (KPO) w tej formie.
Kierowca pojazdu przewożącego odpady obowiązany jest posiadać przy sobie odpowiednie dokumenty w formie papierowej. Najpóźniej do 31 lipca 2020 r. przedsiębiorcy będą mieli czas, aby dokumenty wystawione do 30 czerwca 2020 r. w formie papierowej wpisać do systemu BDO.
W sytuacji awarii po stronie administratora BDO nowelizacja ustawy dopuszcza wystawianie dokumentów ewidencji w formie papierowej lub elektronicznej poza systemem BDO. Gdy awaria zostanie usunięta i nastąpi przywrócenie funkcjonalności bazy przedsiębiorcy będą zobowiązani do uzupełnienia dokumentacji w BDO w terminie 30 dni.