Wykaz skrótów | str. 11
Wstęp | str. 13
Rozdział pierwszy
Koncepcja polityki zdrowotnej | str. 19
1. Ustalenia wstępne | str. 19
2. Specyfika sektora zdrowotnego | str. 24
3. Definicja minimum | str. 27
4. Aspekty i kontekst polityki zdrowotnej | str. 32
5. Wartości | str. 34
6. Zaniechania | str. 39
7. Problemy i zakres polityki zdrowotnej
...
Wykaz skrótów | str. 11
Wstęp | str. 13
Rozdział pierwszy
Koncepcja polityki zdrowotnej | str. 19
1. Ustalenia wstępne | str. 19
2. Specyfika sektora zdrowotnego | str. 24
3. Definicja minimum | str. 27
4. Aspekty i kontekst polityki zdrowotnej | str. 32
5. Wartości | str. 34
6. Zaniechania | str. 39
7. Problemy i zakres polityki zdrowotnej | str. 43
8. Misja polityki zdrowotnej | str. 51
9. Samodzielność i podporządkowanie polityki zdrowotnej | str. 57
10. Substraty polityki zdrowotnej | str. 60
11. Podsumowanie | str. 62
Rozdział drugi
Modele polityki zdrowotnej | str. 64
1. Uwagi wstępne | str. 64
2. Model racjonalny | str. 65
2.1. Uwagi ogólne | str. 65
2.2. Nieobecność konfliktów | str. 66
2.3. Bezinteresowność wykonawców | str. 67
3. Racjonalność w polityce zdrowotnej | str. 68
4. Podejście inkrementalne | str. 71
4.1. Uwagi ogólne | str. 71
4.2. Kryteria w modelu inkrementalnym | str. 73
4.3. Powtarzalność i wyjątkowość sytuacji | str. 74
4.4. Cząstkowe rozwiązania | str. 76
4.5. Odrzucenie modelu docelowego | str. 79
5. Modele polityki zdrowotnej a reformowanie systemów | str. 80
6. Modele polityki zdrowotnej: próby kompromisu | str. 87
7. Fazy procesu | str. 89
8. Fazy w polityce zdrowotnej | str. 94
9. Realistyczne podejście do faz | str. 95
10. Dyskurs jako kategoria polityki zdrowotnej | str. 101
11. Podsumowanie | str. 107
Rozdział trzeci
Dobre rządzenie i korupcja | str. 108
1. Uwagi wstępne | str. 108
2. Rządzenie | str. 108
3. Konteksty instytucjonalne | str. 112
3.1. Uwagi ogólne | str. 112
3.2. Organizacja Narodów Zjednoczonych i jej instytucje | str. 113
3.3. Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju | str. 114
3.4. Unia Europejska | str. 116
3.5. Bank Światowy | str. 118
3.6. Agencja Stanów Zjednoczonych ds. Rozwoju Międzynarodowego | str. 119
4. Interpretacje | str. 119
5. Governance: kontekst zdrowia i stanowisko WHO | str. 121
6. Koncepcja stewardship | str. 123
7. Kwestie koncepcyjne | str. 127
8. Governance for health, health governance | str. 133
9. Dobre rządzenie a korupcja w sektorze zdrowotnym | str. 138
10. Korupcja na rynku farmaceutycznym | str. 144
11. Podsumowanie | str. 148
Rozdział czwarty
Aktorzy i dynamika procesu | str. 150
1. Uwagi wstępne | str. 150
2. Aktorzy | str. 150
3. Państwo jako aktor | str. 153
4. Problem profesjonalizmu | str. 156
5. Lepsza administracja | str. 160
6. Model Kingdona | str. 162
7. Żelazne trójkąty (iron triangle) | str. 168
8. Zdolność odpowiadania na oczekiwania (responsiveness) | str. 170
9. Uczestnictwo | str. 172
9.1. Uwagi ogólne | str. 172
9.2. Wyrażanie opinii | str. 174
9.3. Reprezentowanie | str. 175
9.4. Udział w decyzjach | str. 175
9.5. Przestrzeganie praw pacjenta | str. 176
10. Formuły partycypacji | str. 179
10.1. Uwagi ogólne | str. 179
10.2. Społeczności polityczne (policy community) | str. 179
10.3. Sieci problemowe (issue network) | str. 180
10.4. Sieci polityczne (policy network) | str. 181
10.5. Koalicja (advocacy coalition framework - ACF) | str. 182
11. Nowy instytucjonalizm | str. 184
12. Podsumowanie | str. 188
Rozdział piąty
Kontrola kosztów, priorytety, racjonowanie | str. 191
1. Uwagi wstępne | str. 191
2. Krótka historia | str. 191
3. Ograniczone zasoby | str. 193
4. Racjonowanie | str. 194
5. Priorytety | str. 200
6. Racjonowanie ze względu na wiek | str. 204
7. Opinia publiczna | str. 207
7.1. Uwagi ogólne | str. 207
7.2. Badania europejskie | str. 207
7.3. Badania brytyjskie | str. 209
7.4. Badania niemieckie | str. 209
7.5. Szwecja 1 | str. 210
7.6. Szwecja 2 | str. 210
7.7. Hiszpania | str. 211
7.8. Portugalia | str. 212
7.9. Komentarz | str. 212
8. Doświadczenia z budowaniem priorytetów i racjonowaniem | str. 213
8.1. Uwagi ogólne | str. 213
8.2. Holandia - technologia racjonowania | str. 213
8.3. Oregon - lista priorytetów | str. 215
8.4. Izrael - trudności z rozszerzaniem koszyka | str. 217
8.5. Przykład brytyjski - czas oczekiwania | str. 218
9. Podsumowanie | str. 219
Rozdział szósty
Nauka jako wsparcie polityki zdrowotnej | str. 221
1. Uwagi wstępne | str. 221
2. Dowody w polityce zdrowotnej | str. 221
3. Instytucje badawcze | str. 233
4. Fazy procesu a wykorzystanie danych | str. 242
5. Modele współpracy | str. 244
6. Realia | str. 247
7. Modele wykorzystywania wiedzy | str. 249
7.1. Uwagi ogólne | str. 249
7.2. Model pełnego uzasadnienia | str. 250
7.3. Model rozwiązywania problemów | str. 250
7.4. Model interaktywny | str. 251
7.5. Model polityczny | str. 252
7.6. Model taktyczny | str. 252
7.7. Model naukowego oświecenia | str. 253
8. Dane w politykach zdrowotnych | str. 254
9. Podsumowanie | str. 258
Rozdział siódmy
Zaplecze koncepcyjne | str. 260
1. Uwagi wstępne | str. 260
2. Koncepcja Alforda: wewnętrzna dynamika systemu | str. 260
3. Michael Reich: modele polityki zdrowotnej | str. 264
4. Prawo Harta: prawo odwrotnej adekwatności opieki (Law of Inverse Care) | str. 265
5. Prawo Roemera: łóżka szpitalne jako stymulator korzystania i popyt stymulowany przez świadczeniodawców | str. 269
6. Lokalne różnice praktyki | str. 273
7. RAND: Eksperyment Ubezpieczeń Zdrowotnych (Health Insurance Experiment) | str. 276
8. Eksperyment oregoński | str. 286
9. Efektywność prywatnych szpitali | str. 287
10. Sytuacja społeczna i ekonomiczna a zdrowie | str. 292
10.1. Uwagi ogólne | str. 292
10.2. Zamożność | str. 293
10.3. Wykształcenie | str. 295
10.4. Środowisko pracy | str. 298
11. Bogactwo i zdrowie | str. 303
12. Uwarunkowania sukcesu procesu reformatorskiego | str. 305
12.1. Uwagi ogólne | str. 305
12.2. Badanie OECD | str. 305
12.3. Badanie amerykańskie: niepowodzenie reform | str. 308
12.4. Badania amerykańskie: proces legislacyjny | str. 310
13. Podsumowanie | str. 311
Zakończenie | str. 313
Piśmiennictwo | str. 317
Rozwiń spis treści Zwiń spis treści