Ważne zmiany w prawie budowlanym 2020. W jaki sposób nowe przepisy wpłyną na proces powstawania kolejnych inwestycji?
Dokładnie 19 września 2020 roku weszła w życie nowelizacja prawa budowlanego. Ustawa z dnia 13 lutego 2020 roku wprowadza cały szereg zmian w dotychczas obowiązujących przepisach, zapewniając inwestorom większą swobodę działania, jednocześnie zwalniając administrację państwową z wielu typowo biurokratycznych obowiązków. Które regulacje tej ustawy zasługują na szczególną uwagę? Jak wpłynął na proces powstawania kolejnych obiektów budowlanych?
Podział projektu budowlanego, czyli najistotniejsza zmiana w procesie budowlanym w 2020 roku
Ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 471) podpisana została przez prezydenta Andrzeja Dudę 3 marca tego roku. Jak przyznała wicepremier i minister rozwoju – Jadwiga Emilewicz, nowe przepisy mają na celu uproszczenie oraz przyśpieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego. Przyspieszenie i uproszczenie procedur budowlanych – powiedziała wicepremier – to cel, jaki nam przyświecał przy nowelizacji Prawa budowlanego. Dzięki temu mieszkania i domy będą trafiać do obywateli w krótszym czasie. Zwiększenie dostępności mieszkań to jeden z priorytetów Ministerstwa Rozwoju. Mają temu także służyć rozwiązania prawne ujęte w tzw. pakiecie mieszkaniowym, rozpatrywanym obecnie przez Sejm.
Wśród zmian, które weszły w życie 19 września, wielu ekspertów za najistotniejszą uważa modyfikację procesu budowlanego. W ramach tejże modyfikacji projekt budowlany został podzielony na trzy części, czyli na:
- projekt zagospodarowania działki lub terenu,
- projekt architektoniczno-budowlany,
- projekt techniczny.
Zabieg ten ma na celu zmniejszenie obciążenia organów administracji architektoniczno-budowlanej, a także przyśpieszenie procesu sporządzania całej niezbędnej dokumentacji projektowej, koniecznej do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Podział ten pozwala również doprecyzować zakres odpowiedzialności projektantów i organów wspomnianej administracji.
Według obecnych wytycznych, projekt zagospodarowania działki lub terenu sporządzany jest na aktualnej mapie do celów projektowych, a obejmować powinien:
- określenie granic działki lub terenu,
- usytuowanie i obrys istniejących oraz projektowanych obiektów budowlanych,
- przedstawienie sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków,
- dokładny opis układu komunikacyjnego wraz z układem zieleni,
- informacje o obszarze działania planowanego obiektu.
Jeśli chodzi o projekt architektoniczno-budowlany, to również on musi składać się z konkretnych informacji, do których należą m. in.:
- układ przestrzenny,
- zamierzony sposób użytkowania wszystkich obiektów,
- kluczowe parametry techniczne,
- charakterystykę ekologiczną.
W przypadku obiektów budowlanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 prawa budowlanego, w skład projektu architektoniczno-budowlanego musi także wejść opis dostępności dla osób niepełnosprawnych.
Co do samego projektu technicznego, to ten po zmianie prawa budowlanego powinien obejmować:
- opis konstrukcji powstającego obiektu,
- charakterystykę energetyczną budynku zgodną z aktualnym standardem budowlanym (najbliższa zmiana standardu budowlanego wchodzi w życie 1 stycznia 2021 roku i będzie to standard budowlany WT 2021),
- rozwiązanie techniczne i materiałowe,
- wyniki badań geologiczno-inżynierskich (o ile zachodzi potrzeba ich przeprowadzenia).
W nowym podziale projektu budowlanego, zatwierdzania przez organ administracją wymagają:
- projekt zagospodarowania działki lub terenu,
- projekt architektoniczno-budowlany.
Projekt techniczny nie wymaga już zatwierdzenia, ani nawet weryfikacji przez organ wydający pozwolenie na budowę. Odpowiedzialność za tę część projektu ponosi wyłącznie projektant. Jak wyjaśnia Robert Nowicki – wiceminister rozwoju – Projekt techniczny, który stanowi około 35 procent całej dokumentacji, to szczególne warunki techniczne i bardzo szczegółowe opisy dla danego obiektu budowlanego. Często zmienia się on w procesie inwestycyjnym. Teraz projekt techniczny będzie mógł być wykonany po uzyskaniu pozwolenia na budowę, ale przed rozpoczęciem prac budowlanych.
Nowy katalog obiektów, których budowa nie wymaga już uzyskania stosownego pozwolenia
Ustawa, która weszła w życie 19 września, dokonała podziału robót budowlanych nie wymagających zgody organów administracji architektoniczno-budowlanej na 4 grupy, czyli na:
- Przebudowę
- Remont
- Instalację
- Utwardzanie powierzchni gruntu na działkach budowlanych.
Oprócz tego, omawiana nowelizacja wprowadziła cały katalog obiektów, których powstanie nie wymaga pozwolenia i/lub zgłaszania. I tak np. pozwolenia nie wymaga obecnie budowa tarasu naziemnego o powierzchni do 35 m² czy oczyszczalnia ścieków o wydajności do 7,5 m³ na dobę. Bez pozwolenia i zgłoszenia można już natomiast zgodnie z prawem podjąć się budowy obiektów małej architektury (bez względu na lokalizację) oraz przepustów o średnicy do 0,85 m2 (art. 29 ust. 2 pkt 12 PB).
Często podkreślaną zmianą wprowadzoną przez nowelizację z 13 lutego 2020 roku jest również rezygnacja z konieczności ubiegania się o pozwolenie budowy takich obiektów, jak paczkomaty czy bankomaty, a także innych automatów o wysokości do 3 metrów włącznie.
Na tym, rzecz jasna, nie zamyka się katalog zmian wprowadzanych Ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, jednak wszystkie one mają jeden i ten sam cel, którym jest ograniczenie biurokracji i przyśpieszenie procesu powstawania kolejnych inwestycji. Czas pokaże, czy i na ile cel ten zostanie osiągnięty.
Sprawdź także:
- Prawo budowlane. Warunki techniczne i inne akty prawne. Przepisy, 2020
- Prawo budowlane. Komentarz, Marek Wierzbowski, Alicja Plucińska-Filipowicz 2020