Ustawa o systemie oświaty
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2022 poz. 2230) stanowi fundamentalne źródło prawa w dziedzinie edukacji w Polsce. Weszła ona w życie z dniem ogłoszenia, tj. 25 października 1991 r., z wyjątkiem przepisów rozdziału 7, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 1992 roku. Ustawa ta zastąpiła wcześniejsze regulacje prawne dotyczące edukacji, w tym ustawę z 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania oraz dekret z 23 marca 1956 r. o obowiązku szkolnym, które straciły moc.
Ustawa o systemie oświaty. Komentarz. Agata Piszko
Dobry nauczyciel – dobry uczeń – dobra szkoła. Krzysztof Gawroński, Stefan Kwiatkowski
Problematyka ustawy o systemie oświaty
Oświata w Polsce, zdefiniowana przez ustawę z dnia 7 września 1991 r., obejmuje szeroko pojęty proces edukacyjny, mający celu nie tylko przekazanie wiedzy, ale także kształtowanie umiejętności i postaw społecznych. System ten jest zobowiązany do przygotowania młodego pokolenia do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz zawodowym. Edukacja odbywa się na wielu poziomach, począwszy od przedszkoli, przez szkoły podstawowe, aż po szkoły średnie i uczelnie wyższe.
Ustawa reguluje nie tylko kwestie związane z organizacją tych instytucji, ale również definiuje role i obowiązki wszystkich uczestników procesu edukacyjnego. Dotyczy to zarówno uczniów, jak i ich rodziców, nauczycieli oraz organów administracji oświatowej. Wszystkie te grupy są zobligowane do współpracy na rzecz zapewnienia jak najwyższych standardów kształcenia.
Kolejnym ważnym aspektem, o którym mówi ustawa, jest kształcenie nauczycieli oraz ich rozwój zawodowy. Podkreśla się znaczenie ciągłego podnoszenia kwalifikacji pedagogicznych, co ma bezpośredni wpływ na jakość nauczania. Ustawa zobowiązuje również państwo do zapewnienia odpowiednich warunków pracy nauczycieli.
Na przestrzeni lat ustawa o systemie oświaty była wielokrotnie nowelizowana, aby dostosować polski system edukacyjny do zmieniających się realiów społecznych, ekonomicznych oraz technologicznych. Najświeższą zmianą jest nowelizacja przeprowadzona ustawą z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw.
Jedną z kluczowych zmian jest aktualizacja kwot dofinansowania z Funduszu Pracy za jednorazowe przystąpienie do egzaminu z każdej kwalifikacji wyodrębnionej w danym zawodzie. W 2022 roku wysokość tego dofinansowania wynosiła 76 zł, natomiast od 2023 roku została zwiększona do 97 zł. Ponadto dokonano przedefiniowania placówek kształcenia, zastępując termin “placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego” nowym określeniem, co pozwala na lepsze zintegrowanie tych jednostek z obowiązującym systemem prawnym.
Zmiana dotyczy również nauczania języków obcych i łacińskiego, szczególnie w klasach IV–VIII szkół podstawowych oraz szkołach ponadpodstawowych, umożliwiając bardziej elastyczne dostosowanie programów nauczania do potrzeb uczniów. Wprowadzono również specjalne zasady dla uczniów i słuchaczy posiadających certyfikaty kwalifikacji zawodowych, które umożliwiają im zwolnienie z części egzaminów zawodowych. Dodatkowo zdający egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego lub łacińskiego, którzy uzyskali tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej, mogą być zwolnieni z tego egzaminu.
Absolwenci, którzy chcą poprawić swoje wyniki, mają możliwość ponownego zdawania egzaminu maturalnego z wybranych przedmiotów, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ta możliwość daje im szansę na lepsze przygotowanie do dalszej edukacji czy wejścia na rynek pracy. Te zmiany mają na celu nie tylko poprawę jakości kształcenia, ale także zwiększenie dostępności edukacji i dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb uczniów oraz wymagań rynku pracy.