Jakie zadania ustawa o jakości w ochronie zdrowia nakłada na placówki medyczne?
Ogłoszone pod koniec sierpnia 2023 r. ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta oraz nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i niektórych innych ustaw mają za zadanie wdrożyć w podmiotach wykonującym działalność leczniczą nowe standardy w zakresie zapewnienia jakości w opiece zdrowotnej.
Wspomniana jakość będzie weryfikowana przez wskaźniki dot. obszarów: klinicznego, konsumenckiego oraz zarządczego. Reguły i tryb monitorowania jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przez placówki medyczne zostaną uszczegółowione w drodze rozporządzenia Ministra Zdrowia. Ustawa zakłada, że system jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta będą tworzyły takie rozwiązania jak:
- autoryzacja,
- wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem (w tym obowiązek monitorowania zdarzeń niepożądanych)
- akredytacja,
- rejestry medyczne.
Autoryzacja – obligatoryjna dla szpitali w tzw. sieci
W świetle ustawy o jakości, autoryzacja stanowi warunek realizacji przez szpitale umowy o udzielanie świadczeń w ramach profili tzw. sieci szpitali. Aby ją uzyskać konieczne jest udzielanie świadczeń spełniając jednocześnie warunki ich realizacji określone w tzw. rozporządzeniach koszykowych (w zakresie personelu i wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną, oraz miejsca udzielania świadczeń). Ponadto konieczne jest posiadanie i prowadzenie wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Autoryzacja będzie wydawana na wniosek szpitala, przez Prezesa NFZ na czas 5 lat.
Wspomniany wyżej wewnętrzny systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem będzie obowiązkiem jednak nie tylko szpitali, ale wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą, w ramach umowy o udzielanie świadczeń finansowanych ze środków publicznych zawartej z NFZ. W ramach systemu placówka:
- wdraża rozwiązania służące identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych i zarządzaniu tym ryzykiem w ramach udzielanych świadczeń,
- identyfikuje priorytetowe obszary do poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń,
- okresowo monitoruje i ocenia jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej,
- określa kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
- monitoruje zdarzenia niepożądane,
- zapewnia szkolenia dla personelu służącego uzyskaniu i podnoszeniu kompetencji w zakresie jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń,
- prowadzi badania opinii i doświadczeń pacjentów na podstawie wystandaryzowanego formularza ankiety.
Osobą odpowiedzialną za prowadzenie wewnętrznego systemu jest kierownik placówki medycznej.
Ustawa znacząco też zmodyfikuje model funkcjonowania akredytacji w ochronie zdrowia. Fakultatywnej akredytacji placówkom będzie udzielał Minister Zdrowia (na ich wniosek) na okres czterech lat w formie certyfikatu akredytacyjnego. Warunkiem jej udzielenia będzie przeprowadzenie procedury oceniającej spełnienie standardów. Ustawa przewiduje też nowe (trudniejsze) wymagania, które warunkują udzielanie akredytacji:
Księgarnia Profinfo.pl poleca:
- uzyskanie oceny akredytacyjnej na poziomie co najmniej 75% maksymalnej możliwej do uzyskania sumy ocen poszczególnych standardów akredytacyjnych ogółem oraz
- uzyskanie co najmniej 50% maksymalnej możliwej do uzyskania sumy ocen poszczególnych standardów akredytacyjnych dla każdego działu tematycznego, oraz
- spełnienie pojedynczych standardów akredytacyjnych obligatoryjnych.
Obok wspomnianej ustawy, elementem nowego ”projakościowego” modelu opieki nad pacjentami i udzielania świadczeń jest wejście w życie nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i niektórych innych ustaw. Dotyczy ona m.in. kwestii nowego systemu kompensacji szkód wynikających ze zdarzeń medycznych (opartym na Funduszu Kompensacyjnym Zdarzeń Medycznych) czy wprowadzenia do systemu pełnomocnika do spraw praw pacjenta w placówce. Wprowadza też zmiany w przepisach dot. monitoringu w podmiotach wykonujących działalność leczniczą czy znaków identyfikacyjnych pacjentów szpitala.
Norbert Bonin
Product manager LEX Ochrona Zdrowia oraz LEX Medica