Stan nadzwyczajny, stan wyjątkowy. Czym są, kiedy mogą być wprowadzane i jakie niosą ze sobą konsekwencje?
Z uwagi na trwające ciągle zagrożenie epidemiologiczne, w przestrzeni publicznej coraz częściej padają pytania o stan nadzwyczajny. Jego wprowadzenie miałoby być sposobem na walkę z pandemią. Czy jednak stan nadzwyczajny lub będący jednym z jego rodzajów stan wyjątkowy mogłyby okazać się w tym pomocne? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, należałoby najpierw dowiedzieć się więcej o tym, kto, kiedy i z jakim skutkiem może oba te stany wprowadzać.
Czym jest stan nadzwyczajny i z jakimi jego rodzajami możemy mieć do czynienia?
Stan nadzwyczajny to specyficzny reżim prawny, którego rolą jest odwrócenie lub zminimalizowanie skutków szczególnego typu zagrożeń, w przypadku gdy standardowo stosowane, inne przewidziane przez Konstytucję środki okażą się nieskuteczne lub niewystarczające – informuje nas o tym art. 228 ust. 1 Ustawy zasadniczej. Obowiązującymi podstawami prawnymi, na podstawie których możliwe jest wprowadzenie w Polsce stanu nadzwyczajnego, są:
- Konstytucja RP – rozdział XI (art. 228 – 234) (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1932).
- Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1928).
- Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1897).
Wspominany już art. 228 ust. 1 Ustawy zasadniczej rozróżnia trzy rodzaje stanu nadzwyczajnego, z jakimi możemy mieć w Polsce do czynienia. Są nimi:
- Stan wojenny – wprowadzany jest w razie zewnętrznego zagrożenia państwa, w tym spowodowanego działaniami o charakterze terrorystycznym lub działaniami w cyberprzestrzeni, zbrojnej napaści na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej może, na wniosek Rady Ministrów, wprowadzić stan wojenny na części albo na całym terytorium państw.
- Stan klęski żywiołowej – wprowadzany przez Radę Ministrów na podstawie Ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1897) w drodze rozporządzenia; stan ten może być wprowadzony z inicjatywy własnej RM lub na wniosek wojewody dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia.
- Stan wyjątkowy.
Stan nadzwyczajny wprowadzony być może wyłącznie na podstawie odpowiedniej ustawy, w drodze rozporządzenia. Rozporządzenie to dodatkowo musi zostać podane do publicznej wiadomości.
Art. 228 ust. 6 mówi wyraźnie o tym, iż w czasie trwania stanu nadzwyczajnego (w tym również stanu wyjątkowego), żadnym zmianom nie mogą podlegać:
- Konstytucja,
- ordynacje wyborcze do Sejmu, Senatu i organów samorządu terytorialnego,
- ustawa o wyborze Prezydenta Rzeczpospolitej,
- ustawy o poszczególnych stanach nadzwyczajnych.
Ustęp 7 artykułu 228 informuje nas z kolei o tym, iż: w czasie stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu nie może być skrócona kadencja Sejmu, przeprowadzane referendum ogólnokrajowe, nie mogą być przeprowadzane wybory do Sejmu, Senatu, organów samorządu terytorialnego oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, a kadencje tych organów ulegają odpowiedniemu przedłużeniu. Wybory do organów samorządu terytorialnego są możliwe tylko tam, gdzie nie został wprowadzony stan nadzwyczajny.
Czym jest stan wyjątkowy oraz kto i z jakiego powodu może go wprowadzać?
Stan wyjątkowy wprowadza Prezydent na wniosek rządu. Stan ten może zostać wprowadzony na terenie całego kraju lub też w jego części. Zgodnie z Ustawą z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1928), może do tego dojść: w sytuacji szczególnego zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, w tym spowodowanego działaniami o charakterze terrorystycznym lub działaniami w cyberprzestrzeni, które nie może być usunięte poprzez użycie zwykłych środków konstytucyjnych (…).
Decydując o wprowadzeniu stanu wyjątkowego, Prezydent musi w dotyczącym tego rozporządzeniu określić:
- przyczyny wprowadzenia stanu wyjątkowego,
- czas trwania i obszar kraju, jakim stan wyjątkowy zostanie objęty,
- rodzaje ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela (w ramach dopuszczonych ustawą).
Sama decyzja Prezydenta nie przesądza jednak o wprowadzeniu stanu wyjątkowego, ponieważ wydane przez niego rozporządzenie może zostać uchylone przez Sejm.
Wprowadzony stan wyjątkowy nie może trwać dłużej niż 90 dni, choć możliwe jest jego przedłużenie o kolejnych 60 dni, jednak wyłącznie za zgodą Sejmu.
Które wolności i prawa człowieka i obywatela mogą zostać ograniczone na skutek stanu wyjątkowego?
Art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1928) wskazuje, iż: na obszarze, na którym został wprowadzony stan wyjątkowy, ograniczeniom wolności i praw człowieka i obywatela podlegają wszystkie osoby fizyczne zamieszkałe lub przebywające tam chociażby czasowo. Ograniczenia te stosuje się odpowiednio wobec osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, mających siedzibę lub prowadzących działalność na obszarze objętym stanem wyjątkowym.
W ramach wspomnianych ograniczeń, na skutek wprowadzenia stanu wyjątkowego mogą ulec zawieszeniu następujące prawa:
- Prawo do organizowania i przeprowadzania wszelkiego rodzaju zgromadzeń.
- Prawo do organizowania i przeprowadzania imprez masowych oraz prowadzonych w ramach działalności kulturalnej imprez artystycznych i rozrywkowych, niebędących imprezami masowymi.
- Prawo do strajków pracowniczych i innych form protestu w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w określonych dziedzinach.
- Prawo do strajków i innych niż strajki form akcji protestacyjnych rolników.
- Prawo do akcji protestacyjnych studentów organizowanych przez studenckie samorządy, stowarzyszenia lub organizacje.
- Prawo do zrzeszania się poprzez:
- ustanowienie zakazu tworzenia i rejestracji nowych stowarzyszeń, partii politycznych, związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, organizacji pracodawców, ruchów obywatelskich oraz innych dobrowolnych zrzeszeń i fundacji;
- nakazanie okresowego zaniechania działalności zarejestrowanych stowarzyszeń, partii politycznych, związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, organizacji pracodawców, ruchów obywatelskich oraz innych dobrowolnych zrzeszeń i fundacji, których działalność może zwiększyć zagrożenie konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego (art. 16 ust. 1 ustawy).
Jednocześnie Konstytucja RP w art. 233 gwarantuje, iż stan wyjątkowy – tak jak i inne stany nadzwyczajne – nie może ograniczać wolności i praw dotyczących:
- godności człowieka,
- obywatelstwa,
- ochrony życia,
- humanitarnego traktowania,
- ponoszenia odpowiedzialności karnej,
- dostępu do sądu,
- dóbr osobistych,
- sumienia i religii,
- prawa petycji,
- rodziny i dzieci.
Wspomniane już ograniczenia dotyczące zgromadzeń nie obejmują więc m. in. organizowanych przez kościoły oraz inne związki wyznaniowe, ani też przez organizacje religijne działające w obrębie świątyń czy budynków kościelnych. Ograniczenia te nie dotyczą również zgromadzeń organizowanych przez organy państwa oraz organy samorządu terytorialnego.