Prawo konsumenta do zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Kiedy sprzedawca może, a kiedy musi przyjąć kupiony u niego produkt?
W zalewie ofert i najróżniejszych towarów, do których dostęp jest coraz prostszy, bardzo łatwo popełnić błąd i kupić coś, co niekoniecznie okazuje się być właściwym wyborem. Co wówczas? W takiej sytuacji każdy konsument ma kilka możliwości, których zastosowanie będzie zależało przede wszystkim do tego, gdzie i w jaki sposób dokonał zakupu. Może być bowiem tak, że kupionego towaru nie da się już zwrócić lub też będzie to można zrobić szybko i bez najmniejszego problemu. Jak w praktyce wyglądają prawa konsumenta do zwrotu towaru w przypadku sklepów stacjonarnych?
Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Na jakich podstawach można go wykonać?
W kwestii zwrotu towaru sklepy stacjonarne oraz sklepy internetowe rządzą się nieco innymi zasadami. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku zakupu przez konsumenta dowolnego towaru w sklepie stacjonarnym, sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć jego zwrotu, jeśli jedyną motywacją do jego dokonania jest nagła zmiana zdania lub upodobań klienta. Ujmując cała rzecz znacznie prościej – jeśli konsument kupił jakąś rzecz w sklepie stacjonarnym, po czym nagle stwierdził, że jednak nie był to jego najlepszy pomysł, pracownik sklepu, w którym dokonano tego zakupu, nie ma żadnego obowiązku przyjęcia tej rzecz na zasadzie zwrotu towaru. A kiedy ma taki obowiązek? Obowiązek ten pojawia się dopiero w momencie, w którym towar okaże się wadliwy. W takim przypadku sprzedawca ma obowiązek – pod pewnymi warunkami – przyjąć uszkodzony produkt w ramach reklamacji na zasadach:
- rękojmi lub
- gwarancji.
Nieco odmienną sytuacją, kiedy to można od sprzedawcy oczekiwać przyjęcia zwrotu towaru jest zasada uwzględniona w regulaminie konkretnego sklepu stacjonarnego. Każdy sklep ma możliwość wprowadzenia do swojego regulaminu przepisu o tym, iż, na przykład, przyjmuje zwrot towaru w terminie do 30 dni od dnia jego zakupu. Zwykle takie przepisy precyzują również dokładnie warunki, na jakich towar ten może być przyjęty. Często spotykanymi warunkami są tutaj:
- konieczność posiadania paragonu zakupu,
- towar musi posiadać wszystkie oryginalne metki,
- produkt musi znajdować się w stanie nienaruszonym.
Czasem taka zasada dobrowolnego przyjmowania zwrotu w sklepach stacjonarnych dotyczy wyłącznie produktów zakupionych podczas trwania promocji lub odwrotnie – nie obejmuje produktów z wyprzedaży.
Zwrot towaru na zasadach rękojmi. O czym warto wiedzieć?
Jeśli chodzi o zwrot towaru na zasadach rękojmi, to został on unormowany przepisami Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740). Przepisy te znajdują się głównie w dziale „Rękojmia za wady” (art. 556 i kolejne). Ich treść wskazuje wyraźnie, iż rękojmia stanowi podstawę do składania przez konsumenta reklamacji w przypadku towaru posiadającego ujawnioną już po zakupie wadę fizyczną (rozumiana jako niezgodność z umową) lub też wadę prawną. I tu należy pamiętać, że podczas składania reklamacji na podstawie rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca, przez co to do niego należy skierować pismo reklamacyjne. Sprzedawca lub właściciel sklepu, na ręce którego konsument składa reklamację, w żaden sposób (o ile z przepisów nie wynika inaczej) nie może odmówić jej przyjęcia.
Zasada rękojmi obejmuje wszystkie towary konsumenckie!
Zwrot towaru na zasadach gwarancji. O czym warto pamiętać?
Drugą zasadą, na której konsument może złożyć reklamację, jest gwarancja. Gwarancją jest dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru, złożone przez przedsiębiorcę występującego w roli gwaranta. W przypadku, gdy zakupiony towar nie będzie posiadał właściwości określonych w gwarancji (oświadczeniu gwarancyjnym), konsument może powołać się na obowiązki gwaranta, którymi mogą być:
- zwrot kwoty zakupu,
- wymianę towaru na taki sam, ale posiadający opisane w gwarancji właściwości,
- naprawę uszkodzonego towaru,
- zapewnienie usług dodatkowych.
Przepisy normujące zasadę gwarancji znajdują się w przywoływanej już Ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740), w rozdziale „Gwarancja przy sprzedaży” (art. 577 i kolejne).
W przypadku gwarancji warto również pamiętać o tym, iż jej obowiązywanie w żaden sposób nie wyłącza, nie ogranicza ani tez nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy kupionej.
Zakupiłam ekspres do kawy , sprzedawcą wydał inny model (droższy) o czym nie wiedziałam , teraz sprzedający chce wymienić na model który powinien być mi wydany ,natomiast ja chciałabym pozostać przy obecnie posiadanym modelem ,czy w związku z tym wydarzeniem (zamieszaniem)mogę liczyć na posiadanie obecnego ekspresu ,oczywiście mogę dopłacić ale uważam że powinnam otrzymać też jakieś upust w związku z tym zamieszaniem ?!