Wstęp | str. 13
1. Szkoła musi się zmieniać | str. 13
2. Wyzwania | str. 15
3. Szkoła jako organizacja ucząca się | str. 27
4. Wyjście ze strefy komfortu | str. 37
1 Kompetencje niezbędne w zarządzaniu szkołą | str. 45
1. Kompetencje decydujące o naszym życiu | str. 45
2. Inteligencja emocjonalna | str. 50
3.
...
Wstęp | str. 13
1. Szkoła musi się zmieniać | str. 13
2. Wyzwania | str. 15
3. Szkoła jako organizacja ucząca się | str. 27
4. Wyjście ze strefy komfortu | str. 37
1 Kompetencje niezbędne w zarządzaniu szkołą | str. 45
1. Kompetencje decydujące o naszym życiu | str. 45
2. Inteligencja emocjonalna | str. 50
3. Wykorzystanie kompetencji miękkich w zarządzaniu sobą | str. 67
4. Kompetencje społeczne w zarządzaniu szkołą | str. 75
5. Kompetencje osobiste według modelu DISC | str. 85
2 Przywództwo a zarządzanie zmianą | str. 92
1. Dlaczego przywództwo | str. 92
2. Zarządzanie versus przywództwo | str. 101
3. Jak wykorzystać empowerment w zarządzaniu szkołą | str. 108
4. Pomoc w przechodzeniu przez zmianę | str. 117
5. Rola kreatywności w zarządzaniu zmianą | str. 124
6. Podstawy skutecznej komunikacji w pełnieniu roli dyrektora szkoły | str. 134
3 Podstawy skutecznej komunikacji w pełnieniu roli dyrektora szkoły | str. 139
1. Podstawy skutecznej komunikacji | str. 139
2. Naucz się rozmawiać | str. 145
3. Zdolność mówienia i słuchania | str. 157
4. Przyjmowanie i udzielanie informacji zwrotnej | str. 164
5. Język wywierania wpływu na innych | str. 170
6. Powody, dla których trudno się dogadać | str. 180
4 Optymalizacja procesu zarządzania | str. 190
1. Praca nad rozwojem | str. 190
2. Przywództwo sytuacyjne | str. 195
3. Entuzjastyczny debiutant, czyli instruktaż | str. 198
4. Rozczarowany adept, czyli dialog | str. 202
5. Kompetentny, lecz ostrożny praktyk, czyli wsparcie | str. 206
6. Samodzielny ekspert, czyli delegowanie | str. 211
7. Ciąg dalszy o istocie przywództwa sytuacyjnego | str. 219
8. Korzystanie z nowego modelu wspomagania | str. 227
9. Podstawy organizacji szkoleń | str. 235
10. Projektowanie programu szkoleniowo-rozwojowego | str. 249
10.1. Cele szkoleń | str. 252
10.2. Realizacja szkoleń | str. 253
11. Ocena programów szkoleniowo-rozwojowych | str. 257
5 Kreowanie skutecznej pracy zespołów | str. 262
1. Co motywuje ludzi | str. 262
2. Podstawy pracy zespołowej | str. 271
3. Techniki aktywizowania i pobudzania do kreatywnego myślenia | str. 284
4. Zadania dyrektora w organizacji pracy zespołowej | str. 290
5. Zarządzanie procesem grupowym | str. 298
5.1. Formowanie zespołu | str. 299
5.2. Szturmowanie | str. 303
5.3. Normowanie | str. 305
5.4. Współpraca | str. 306
5.5. Rozwiązywanie zespołu | str. 307
5.6. Kontynuacja | str. 309
6. Role w zespole | str. 310
7. Negatywne skutki działania mechanizmów obronnych | str. 324
8. Ingracjacja | str. 337
6 Cel i techniki moderowania pracy grupowej | str. 343
1. Osoba moderatora i podstawy moderacji | str. 343
2. Podstawy skutecznego moderowania pracy rady pedagogicznej | str. 352
3. Prowadzanie spotkań w miejscu pracy | str. 356
4. Dyskusja aktywizująca pracę rady pedagogicznej | str. 363
5. Podstawowe umiejętności reagowania na różnorodne zachowania uczestników narady | str. 380
6. Jak przemawiać do innych | str. 384
7 Zasady i możliwości facylitacji | str. 397
1. Filozofia dzielenia się | str. 397
2. Zasady facylitacji rozwoju członków społeczności szkolnej | str. 404
3. Wspieranie projektowania rozwoju | str. 425
4. Wzmacnianie skuteczności możliwego zwycięstwa | str. 446
8 Coaching w codziennej pracy dyrektora szkoły | str. 454
1. Co to jest coaching | str. 454
2. Piramida Diltsa | str. 464
3. Wykorzystywanie różnych punktów widzenia | str. 485
4. Wartości i przekonania - mentor | str. 490
5. Tożsamość - sponsor | str. 500
6. Poziom duchowy - inspirowanie | str. 508
7. Action Learning | str. 513
8. Podróż bohatera | str. 518
Epilog | str. 529
Bibliografia | str. 533
Rozwiń spis treści Zwiń spis treści