ARTYKUŁY
Paweł Dziekański
str. 5
Paweł Śliwiński, Sebastian Huczek, Piotr Zygmanowski
str. 18
BUDŻET
Maciej Berek
str. 31
PODATKI I OPŁATY LOKALNE
Paweł Grzybowski
str. 44
MIENIE I ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Małgorzata Stachowiak
str. 56
Damian Brodacki
str. 67
RECENZJE I OMÓWIENIA
Mirosław Czekaj
Adam Bartosiewicz, Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach. Komentarz (Warszawa 2017, Wolters Kluwer, ss. 194)
str. 76
Table of Contents & Abstracts
str. 79
Paweł Dziekański
Zróżnicowanie kondycji finansowej miast na prawach powiatu Polski Wschodniej
Gospodarowanie posiadanymi zasobami przez podmioty sektora publicznego charakteryzuje się złożonością i niestabilnością wpływów otoczenia, wielością i niejednoznacznością celów. Autor zwraca uwagę na przestrzenne zróżnicowanie i ocenę kondycji finansowej miast na prawach powiatu Polski Wschodniej (województwa: świętokrzyskie, podkarpackie, lubelskie, podlaskie, warmińsko-mazurskie). Do oceny kondycji finansowej miast wykorzystano wiele zmiennych przeliczonych na mieszkańca w obszarze relacji budżetowych oraz wskaźnik syntetyczny. Umiejętność samorządu terytorialnego do osiągania przyjętych celów zależy od jego kondycji finansowej. Zmienne kształtujące wartość miary syntetycznej w badanych latach to dochody własne, wydatki inwestycyjne, dochody z podatków od osób fizycznych i prawnych. Z przeprowadzonej oceny wynika, że najlepszą kondycją fi nansową w 2003 r. cechowały się - Rzeszów, Krosno, Elbląg; w 2010 r. - Suwałki, Krosno, Łomża; w 2014 r. - Krosno, Rzeszów, Łomża. Wartość wskaźnika wahała się w granicach 0,2720,465 w 2003 r.; 0,336-0,576 w 2010 r.; 0,279-0,671 w 2014 r.
Początek strony
Paweł Śliwiński, Sebastian Huczek, Piotr Zygmanowski
Ratingi jednostek samorządu terytorialnego - podstawy metodologii pracy agencji ratingowych
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja narzędzia służącego do weryfikacji ryzyka kredytowego danego podmiotu, jakim jest ocena ratingowa. Przedstawiono w nim prawne podstawy funkcjonowania agencji ratingowych - podmiotów uprawnionych do nadawania ocen wiarygodności kredytowej, a także omówiono rynek agencji ratingowych na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej. Przedstawiono również zalety wynikające z uzyskania ratingu przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zaprezentowano metodykę przyznawania ratingu przez jedną z agencji działających na terenie Polski wraz z analizą wpływu sytuacji finansowej wybranych jednostek samorządu terytorialnego na różnicę w przyznanych ocenach ratingowych.
Początek strony
Maciej Berek
Legalność wydatków na wynagrodzenia pracowników instytucji kultury a dyscyplina finansów publicznych
Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowiąca podstawę funkcjonowania państwowych i samorządowych instytucji kultury szczegółowo określa zasady wynagradzania pracowników tych instytucji. Jednocześnie określone w niej zasady wynagradzania obowiązują do czasu objęcia pracowników danej instytucji układem zbiorowym pracy lub regulaminem wynagradzania. W artykule analizowana jest relacja tego uregulowania do zasady wynikającej z ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którą wydatki publiczne mogą być dokonywane wyłącznie na cele określone przepisami i w granicach nimi wyznaczonych. Dokonanie wydatku z naruszeniem ustawy o finansach publicznych stanowi czyn nazywany naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. W artykule omawiane jest niejednolite orzecznictwo organów orzekających o tej odpowiedzialności.
Początek strony
Paweł Grzybowski
Wpływ ustanowienia służebności przesyłu na podmiotowy zakres opodatkowania gruntów zarządzanych przez PGL Lasy Państwowe, zajętych pod napowietrzne linie elektroenergetyczne
Problematyka artykułu koncentruje się wokół podmiotowego zakresu opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, na których usytuowane zostały napowietrzne linie elektroenergetyczne. Za cel badań autor obrał rozstrzygnięcie, na którym z podmiotów - zarządcy gruntów, czy właścicielu linii energetycznych - powinien ciążyć obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości, w sytuacji gdy w stosunku do gruntów została ustanowiona odpłatna służebność przesyłu. Analiza regulacji podatkowych, treści oraz istoty zawieranych umów służebności, a także identyfikacja charakteru wzajemnych relacji pomiędzy wskazanymi podmiotami, prowadzi autora do wniosku, że zawarcie odpłatnej umowy służebności przesyłu nie powoduje przeniesienia obowiązku podatkowego z zarządcy gruntów na przedsiębiorcę energetycznego, który przy wykorzystaniu omawianych gruntów prowadzi działalność gospodarczą.
Początek strony
Małgorzata Stachowiak
O "samooczyszczeniu" w zamówieniach publicznych
"Samooczyszczenie" to rozwiązanie znajdujące zastosowanie w przypadku zajścia okoliczności wypełniających określone przesłanki wykluczenia, której celem jest umożliwienie wykonawcy wykazania, że jest on zdolny do wykonania zamówienia. Na szczególną uwagę zasługuje pytanie, jakie środki powinny być podjęte przez wykonawcę, aby uznać samooczyszczenie za skuteczne. Na tle przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych istnieje również konieczność rozstrzygnięcia, do kogo, tj. zamawiającego czy też wykonawcy, należy podjęcie inicjatywy w zakresie wszczęcia i przeprowadzenia procedury samooczyszczenia. Samooczyszczenie jako element postępowania o udzielenie zamówienia podlega kontroli w postaci zastosowania środków ochrony prawnej.
Początek strony
Damian Brodacki
Partnerstwo innowacyjne - wykorzystanie nowego trybu udzielania zamówień publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego
Celem artykułu jest przedstawienie nowego trybu udzielania zamówień publicznych - partnerstwa innowacyjnego - wprowadzonego niedawną nowelizacją ustawy - Prawo zamówień publicznych, a także zaprezentowanie propozycji wykorzystania niniejszego trybu w udzielaniu zamówień publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego. Nastawienie partnerstwa innowacyjnego na oferowanie zupełnie nowej usługi bądź produktu może zachęcić do korzystania z niego właśnie w samorządach, które do wykonywania swoich zadań wciąż potrzebują nowych rozwiązań.
Początek strony