Wykaz skrótów
str. 11
Słowo wstępne
str. 13
Wprowadzenie
str. 17
Rozdział 1. Model dyrektora współczesnej szkoły
str. 27
1. Zadania współczesnej szkoły
str. 27
2. Model dyrektora szkoły
str. 35
3. Dyrektor szkoły wobec europejskich kompetencji nauczycieli
str. 46
4. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej
str. 47
5. Delegowanie uprawnień
...
Wykaz skrótów
str. 11
Słowo wstępne
str. 13
Wprowadzenie
str. 17
Rozdział 1. Model dyrektora współczesnej szkoły
str. 27
1. Zadania współczesnej szkoły
str. 27
2. Model dyrektora szkoły
str. 35
3. Dyrektor szkoły wobec europejskich kompetencji nauczycieli
str. 46
4. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej
str. 47
5. Delegowanie uprawnień
str. 53
6. Niezbędna retoryka
str. 56
7. Podstawy organizacji spotkań rady pedagogicznej
str. 60
Rozdział 2. Jak czytać prawo (nie tylko) oświatowe?
str. 66
1. Konstrukcja prawa
str. 66
2. Akt prawny - pojęcie i budowa
str. 68
3. Język prawny i język prawniczy
str. 69
4. Rodzaje wypowiedzi
str. 69
5. Budowa przepisu prawnego
str. 70
6. Rodzaje norm i przepisów prawnych
str. 71
7. Stosunek prawny - pojęcie i klasyfikacja
str. 72
8. Fakty prawne
str. 73
9. Pojęcie osoby fizycznej jako podmiotu stosunków prawnych
str. 74
10. Charakterystyka osoby prawnej jako podmiotu stosunków prawnych
str. 76
11. Zasady prawa
str. 79
12. Źródła prawa (systemu prawa)
str. 82
13. Rodzaje wnioskowania (rozumowania, argumentacji) prawniczego (reguły inferencyjne - usuwania luk w prawie)
str. 83
14. Wykładnia prawa - pojęcie i klasyfikacja
str. 84
15. Wykładnia, czyli interpretacja
str. 88
16. Ustalenie stanu faktycznego
str. 91
17. Akty normatywne
str. 92
18. Wyrażenia kluczowe
str. 97
19. Prawo oświatowe
str. 103
Rozdział 3. Status prawny dyrektora szkoły
str. 109
1. Kim jest dyrektor szkoły w świetle prawa? Usytuowanie prawne dyrektora szkoły w systemie organizacyjnym oświaty
str. 109
2. Kompetencje formalne dyrektora szkoły
str. 112
3. Stosowanie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych
str. 113
4. Stosowanie przepisów ustawy o samorządzie gminnym
str. 114
5. Wprowadzenie do ustawy o finansach publicznych
str. 115
6. Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny
str. 115
7. Obsługa finansowa szkoły a odpowiedzialność dyrektora
str. 118
Rozdział 4. Kierowanie i zarządzanie szkołą w świetle przepisów prawa
str. 120
1. Podstawy organizacji i zarządzania szkołą
str. 120
2. Techniki i metody zarządzania
str. 123
3. Czy prawo daje jednoznaczne możliwości dokonywania zmian?
str. 126
4. Dlaczego występują bariery i opory wobec zmian?
str. 126
5. Dzielenie się odpowiedzialnością za szkołę sposobem zapewnienia jej rozwoju i przyszłości - opis przypadku
str. 128
Rozdział 5. Badanie, ewaluacja, planowanie, rozwój w świetle prawa
str. 134
1. Badanie rzeczywistości szkolnej
str. 134
2. Jakość w edukacji
str. 135
3. Nadzór pedagogiczny w prawie oświatowym
str. 138
4. Ewaluacja i kontrola
str. 150
5. Ewaluacja wewnętrzna w szkole - zadania dyrektora
str. 150
6. Planowanie rozwoju szkoły, ucznia i nauczyciela
str. 151
7. Zarządzanie szkołą metodą projektów
str. 154
8. Cel i adresat promocji
str. 157
Rozdział 6. Organizacja zespołów w szkole - prawo i życie
str. 159
1. Konieczność działania zespołowego
str. 161
2. Doradcy
str. 162
3. Kształcenie kadr kierowniczych
str. 167
4. Dlaczego potrzebna jest praca zespołowa?
str. 172
5. Możliwości i obowiązek tworzenia zespołów wynikające z przepisów prawa
str. 173
6. Zespoły nauczycielskie
str. 175
Rozdział 7. Negocjacje drogą do sukcesów szkoły - teoria i praktyka
str. 179
1. Dlaczego warto znać podstawy negocjacji?
str. 179
2. Co to są negocjacje?
str. 181
3. Etapy negocjacji
str. 182
4. Metody negocjacji
str. 183
5. Charakterystyka czynników związanych z procesem negocjacji
str. 185
6. Rachunek korzyści i strat
str. 185
7. Partnerstwo stron oraz zasada dobrej wiary i woli porozumienia stron
str. 186
8. Rzetelna wiedza i informacja
str. 186
9. Modele negocjacji
str. 186
10. Style negocjacji
str. 187
11. Strategie negocjacji
str. 188
12. Techniki negocjacyjne
str. 189
13. Ustalenie proceduralne
str. 192
14. Strategia negocjacji w rozwiązywaniu konfliktów wewnętrznych
str. 193
15. Satysfakcja w negocjacjach
str. 194
16. Ocena realizacji celów
str. 194
17. Kontakty interpersonalne
str. 195
18. Technika dokonywania ustępstw
str. 195
19. BATNA w negocjacjach
str. 197
20. Integratywna strategia negocjacji
str. 199
21. Reguły postępowania
str. 200
22. Identyfikacja interesów
str. 201
23. Sformułowanie problemu negocjacyjnego
str. 202
24. Poszukiwanie rozwiązań - decyzje
str. 203
25. Dystrybutywna strategia negocjacji
str. 204
26. Gry negocjacyjne
str. 206
27. Konsekwencje braku porozumienia
str. 212
28. Wykonanie działań alternatywnych
str. 212
29. Perswazja za pomocą słów
str. 214
Rozdział 8. Rodzice i wychowawcy - współpraca, bez której szkoła nie będzie skuteczna
str. 216
1. Rodzice w szkole - projekt współpracy
str. 216
2. Preambuła
str. 216
3. Prawa i obowiązki rodziców w Europie
str. 217
4. Współpraca rodziców ze szkołą
str. 221
5. Jak wygląda współpraca szkoły z rodzicami w Finlandii?
str. 223
6. Formy współpracy szkoły z rodzicami
str. 225
7. Cele i zasady współdziałania nauczycieli i rodziców
str. 226
8. Formy współpracy rodziców ze szkołą
str. 228
9. Prawa rodziców i rad rodziców w Polsce w świetle aktualnie obowiązujących aktów prawnych
str. 241
Rozdział 9. Przykładowe rozwiązania problemów
str. 249
1. Najczęściej występujące problemy z obszaru regulacji dwóch podstawowych ustaw
str. 249
2. Procedura rozwiązywania problemów prawnych zawartych w pytaniach
str. 250
3. Uwagi ogólne dotyczące problematyki pytań kierowanych do ekspertów Prawa oświatowego
str. 250
Bibliografia
str. 259
Indeks rzeczowy
str. 263
Rozwiń spis treści Zwiń spis treści