Wykaz skrótów
str. 11
Wstęp
str. 13
Rozdział 1
Pojęcie i istota obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - zagadnienia wstępne
str. 15
Podsumowanie
str. 26
Rozdział 2
Prawo do nauki i obowiązek szkolny - źródła prawa
str. 28
2.1. Miejsce obowiązku szkolnego w systemie prawa krajowego
str. 28
2.2. Prawo do nauki i
...
Wykaz skrótów
str. 11
Wstęp
str. 13
Rozdział 1
Pojęcie i istota obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - zagadnienia wstępne
str. 15
Podsumowanie
str. 26
Rozdział 2
Prawo do nauki i obowiązek szkolny - źródła prawa
str. 28
2.1. Miejsce obowiązku szkolnego w systemie prawa krajowego
str. 28
2.2. Prawo do nauki i obowiązek szkolny w prawie Unii Europejskiej
str. 29
2.3. Prawo do nauki i obowiązek szkolny w prawie międzynarodowym
str. 35
2.3.1. Klasyfikacja praw człowieka
str. 36
2.3.2. Koncepcja prawa do nauki i obowiązku szkolnego w prawie międzynarodowym
str. 39
2.3.2.1. Prawo do nauki sensu stricto - wskazania dotyczące jego realizacji
str. 41
2.3.2.2. Prawo do nauki a poszanowanie praw rodziców
str. 44
2.3.2.3. Cele prawa do nauki
str. 45
2.3.2.4. Umocowanie edukacji domowej w prawie międzynarodowym
str. 48
2.4. Prawo do nauki i obowiązek szkolny w europejskim systemie ochrony praw człowieka
str. 50
2.5. Prawo do nauki i obowiązek szkolny w polskim porządku prawnym
str. 51
2.5.1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.
str. 51
2.5.2. Ustawa o systemie oświaty z 1991 r
str. 53
2.5.3. Akty wykonawcze do ustawy o systemie oświaty z 1991 r.
str. 53
Rozdział 3
Obowiązki: rocznego przygotowania przedszkolnego, szkolny i nauki - etapy, formy (w tym miejsce) ich spełniania
str. 57
3.1. Poszczególne etapy obowiązku edukacyjnego zgodnie z ustawą
o systemie oświaty
str. 58
3.1.1. Etap pierwszy - wychowanie przedszkolne
str. 58
3.1.1.1. Wcześniejsze rozpoczęcie wychowania przedszkolnego
str. 61
3.1.1.2. Wydłużenie okresu wychowania przedszkolnego
str. 62
3.1.1.3. Obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne
str. 62
3.1.2. Etap drugi - obowiązek szkolny właściwy
str. 64
3.1.2.1. Wcześniejsze rozpoczęcie realizacji obowiązku szkolnego
str. 66
3.1.2.2. Odroczenie momentu rozpoczęcia obowiązku szkolnego
str. 68
3.1.2.3. Etapy realizacji "właściwego" obowiązku szkolnego
str. 69
3.1.3. Etap trzeci - obowiązek nauki
str. 69
3.1.4. Indywidualny program lub tok nauki
str. 71
3.2. Spełnianie obowiązku edukacyjnego poza szkołą
str. 73
3.2.1. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne i indywidualne nauczanie
str. 73
3.2.2. Edukacja domowa
str. 76
3.2.2.1. Jak rozpocząć edukację domową?
str. 80
3.2.2.2. Zezwolenie
str. 86
3.2.2.3. Sytuacja prawna ucznia spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza przedszkolem lub szkołą
str. 88
3.3. Systematyka szkół w systemie oświaty
str. 93
3.4. Podsumowanie
str. 100
Rozdział 4
Odpowiedzialność za realizację obowiązku edukacyjnego oraz kontrola jego spełniania
str. 101
4.1. Odpowiedzialność za realizację obowiązku edukacyjnego
str. 101
4.2. Obowiązki osób objętych obowiązkiem edukacyjnym oraz ich rodziców
str. 102
4.2.1. Obowiązki ucznia
str. 102
4.2.2. Obowiązki rodziców
str. 102
4.2.2.1. Prawne formy opieki nad dzieckiem a obowiązek edukacyjny
str. 102
4.2.2.2. Obowiązki rodziców wynikające z obowiązku edukacyjnego dzieci i młodzieży
str. 104
4.2.2.2.1. Obowiązki z zakresu prawa administracyjnego, których niespełnienie niesie konsekwencje administracyjnoprawne
str. 106
4.2.2.2.2. Obowiązki o charakterze społecznym, których niespełnienie może być przedmiotem postępowania sądu rodzinnego
str. 106
4.3. Kontrola spełniania obowiązku edukacyjnego przez organy administracji publicznej
str. 107
4.3.1. Pojęcie kontroli a kontrola spełniania obowiązku szkolnego i nauki
str. 107
4.3.2. Podmioty obowiązane do kontroli spełniania obowiązku edukacyjnego
str. 108
4.3.3. Formy kontroli spełniania obowiązków szkolnego i nauki
str. 109
4.3.4. Zasięg terytorialny kontroli spełniania obowiązku edukacyjnego
str. 110
4.3.5. Obowiązki dyrektora szkoły publicznej o określonym obwodzie
str. 112
4.3.6. Obowiązki dyrektorów szkół innych niż publiczne prowadzone przez jednostkę samorządu terytorialnego
str. 113
4.3.7. Obowiązki organu prowadzącego szkołę
str. 114
4.3.8. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie kontroli
str. 117
4.3.9. Procedura kontroli obowiązku edukacyjnego
str. 117
4.3.10. Rola kuratora oświaty
str. 118
4.3.11. Podsumowanie
str. 119
Rozdział 5
Egzekucja obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
str. 124
5.1. Uwagi ogólne
str. 124
5.2. Kiedy obowiązek edukacyjny podlega egzekucji administracyjnej?
str. 124
5.3. Charakter prawny obowiązku edukacyjnego w egzekucji administracyjnej
str. 127
5.4. Postępowanie egzekucyjne zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
str. 129
5.4.1. Podmioty w postępowaniu egzekucyjnym w administracji
str. 130
5.4.1.1. Organ egzekucyjny
str. 130
5.4.1.2. Wierzyciel
str. 131
5.4.1.3. Zobowiązany
str. 132
5.4.1.4. Inne podmioty uczestniczące w postępowaniu egzekucyjnym
str. 133
5.4.1.5. Organy pomocnicze
str. 134
5.4.2. Zasady postępowania egzekucyjnego
str. 136
5.4.2.1. Zasada obligatoryjnego podejmowania egzekucji
str. 136
5.4.2.2. Zasada zagrożenia
str. 137
5.4.2.3. Zasada poszanowania praworządności
str. 137
5.4.2.4. Zasada stosowania najmniej uciążliwych środków
str. 138
5.4.2.5. Zasada prawdy obiektywnej
str. 139
5.4.2.6. Zasada niezbędności
str. 140
5.4.2.7. Zasada niezależności postępowania egzekucyjnego
str. 141
5.4.2.8. Zasada stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego
str. 142
5.5. Procedura egzekucji rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
str. 142
5.5.1. Uwagi ogólne
str. 142
5.5.2. Organy kompetentne w procedurze egzekucji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
str. 143
5.5.3. Etapy procedury egzekucji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
str. 144
5.5.4. Środki egzekucyjne
str. 150
5.5.4.1. Grzywna jako środek egzekucji obowiązku edukacyjnego
str. 151
5.5.4.2. Przymus bezpośredni jako środek egzekucji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
str. 156
5.6. Egzekucja obowiązku edukacyjnego uczniów, którzy wyjechali za granicę
str. 160
5.7. Egzekucja obowiązku edukacyjnego osób pełnoletnich, które nie ukończyły 18. roku życia
str. 163
5.8. Egzekucja obowiązku edukacyjnego cudzoziemców mieszkających w Polsce
str. 164
5.9. Zagadnienia techniczno-procesowe w egzekucji obowiązku edukacyjnego
str. 167
5.9.1. Wstrzymanie czynności egzekucyjnych
str. 167
5.9.2. Odstąpienie od czynności egzekucyjnych i egzekucji
str. 167
5.9.3. Zawieszenie postępowania egzekucyjnego w administracji
str. 168
5.9.4. Umorzenie postępowania egzekucyjnego w administracji
str. 169
5.9.5. Środki prawne (zaskarżenia) w postępowaniu egzekucyjnym w administracji
str. 170
5.9.6. Koszty postępowania egzekucyjnego w administracji
str. 176
5.10. Inne działania w zakresie egzekucji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
str. 177
5.11. Podsumowanie
str. 178
5.12. Propozycje procedury egzekucji obowiązku edukacyjnego
str. 180
5.12.1. Propozycja procedury w zakresie egzekucji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego dla dyrektorów publicznych szkół obwodowych
str. 180
5.12.2. Propozycja procedury egzekucji obowiązków rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego dla organu egzekucyjnego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta)
str. 184
5.12.3. Propozycja procedury w zakresie egzekucji obowiązku nauki dla wójta, burmistrza, prezydenta miasta
str. 186
Załączniki
str. 187
Bibliografia
str. 203
Orzecznictwo
str. 207
Rozwiń spis treści Zwiń spis treści